Sedan några veckor tillbaka sker undervisningen på gymnasiet och vuxenutbildningen på distans. När det gäller grundskolan finns det idag inget beslut om att införa distansundervisning. Men om läget skulle förändras är det bra att vara förberedd. Därför genomförde alla högstadieskolor i Hudiksvalls kommuns förra veckan en prova-på-dag för distansundervisning. Medan lärarna befann sig på skolan satt eleverna hemma och pluggade.
– Vi provade att under en dag låta alla elever delta på sina lektioner hemifrån så att vi kunde se vad som fungerar och vad som vi behöver förbättra vid en eventuell distansundervisning för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna, säger Sara Jonasson, lärare på Läroverket.
Att genomföra distansundervisning inom grundskolan innebär många nya moment utöver den vanliga undervisningen och att prova distansundervisning under en dag var en del i förberedelserna om förutsättningarna för undervisningen skulle förändras.
– Både elever och medarbetare får prova undervisning på ett sätt som vi tidigare inte arbetat så intensivt med inom grundskolan, samtidigt som vi höjer vår kompetens genom att samla på oss kunskap om distansundervisning. På så sätt är vi förberedd om grundskolan skulle vara tvungen att bedriva undervisning på distans, säger Ulf Carlsson, verksamhetschef för grund- och grundsärskola.
Men hur gick det då?
När dagen var slut berättade lärarna att många elever själva upplevde att de fick mer gjort under lektionerna.
– Både elever och personal har varit väldigt positiva. Vi har en tydlig organisation för hur elevernas skoldag ser ut och eleverna följde sitt vanliga schema som vi la i deras kalender. Tekniken, planeringen och uppgifterna fungerade bra och vi kan konstatera att vi hade en högre närvaro än vanligt. I vår utvärdering kan vi också se att eleverna gärna vill ha distansundervisning fler gånger, avslutar Sara Jonasson.