Denna nyhet är äldre än 12 månader och kan innehålla information som inte längre är aktuell.

Ungdomar som samtalar med varandra

Politisk debatt i fokus på demokrativerkstadens andra dag

När eleverna från Bromangymnasiet samlades i kommunhuset för demokrativerkstadens andra dag fick de testa på hur det är att vara en politiker för en dag.

- Vi testade på hur demokrati fungerar i en kommun, helt enkelt. Det började med att eleverna fick träffa politiker som berättade om hur deras arbete går till, sedan fick eleverna själva debattera olika frågor mot varandra, säger Fredrik Hassel som är lärare på Bromangymnasiet.

Pilotprojekt under 2021

Demokrativerkstaden 2021 är ett pilotprojekt där skolklasser i årskurs 7-9 och gymnasiet bjuds in till att delta i en demokrativerkstad uppdelat på två tillfällen. Vi vill sänka trösklarna till politiken och hoppas att fler unga känner att de vill påverka i kommunen och vet hur de kan göra det. Vi vill också bidra till att skolans kunskapskrav i samhällskunskap nås på ett lättillgängligt sätt.

- Under våren provade vi ett koncept för demokrativerkstad där den kommunala demokratin levandegjordes. Vi kommer nu under hösten att köra vidare. Elever får öka sina kunskaper om kommunen och hur de kan påverka, träffa förtroendevalda i kommunen och genom rollspel prova rollen som ledamot i kommunfullmäktige, säger Jenny Alvolin som är strateg för social hållbarhet i Hudiksvalls kommun.

Belysa vikten av demokrati

Syftet med projektet är att skapa en förståelse för hur olika kommunala beslut fattas, men också att belysa vikten av demokrati i samhället.

-Jag hoppas att det här kan bidra till en förståelse för hur demokrati fungerar men också att man måste värna och kämpa för demokratin, för den är inte beständig om man inte ser något värde i den, säger Henrik Berglund Persson, ordförande i Social- och omsorgsnämnden.

Henrik Berglund Persson, som för dagen fick agera ordförande i fullmäktige, var imponerad över elevernas engagemang.

- Det var fantastiskt att se hur engagerade eleverna var. Det var inte helt enkelt att hålla den livliga debatten i styr. Det debatterades allt från parkeringsplatser till huruvida fler eluttag behövs i skolan, säger Henrik Berglund Persson.

Just debatten var något eleverna själva uppskattade mycket.

- Vi blev indelade i grupper och fick sedan komma på egna partinamn. Därefter debatterade vi olika ämnen. Det var som ett rollspel där vi fick lyfta fram våra åsikter men även lyssna på andras. Det var verkligen kul, säger en elev.

- Jag håller med, det var både roligt och viktigt. För trots att vi är under 18 år är våra åsikter värda något och därför är det viktigt att få lära sig hur man gör för att få sin röst hörd. Det är någonting som vi kommer att ha nytta av i framtiden, säger en annan elev.

Jag är lärare och vill veta mer!

Här kan du läsa mer om Demokrativerkstaden och hur du och din klass kan delta.

Har du frågor?

Du kan kontakta Jenny Alvolin som är strateg för social hållbarhet.

0650-55 60 86.