Nu införs digitala inköp inom hemtjänsten

En person sitter vid ett bord med en mugg och ett fat med en smörgås.

Brukaren kan vara med och välja när inköpen görs digitalt.

Under hösten 2024 inför Hudiksvalls kommun ett nytt arbetssätt inom hemtjänsten vid inköp av dagligvaror.

– I stället för att personal ska åka och plocka varor kan brukaren utifrån sin egen förmåga vara med och välja varor och ta del av butikens erbjudanden digitalt. Det här gör också att vi kan samordna leveranserna och använda våra resurser på bästa sätt, säger Therese Persson, områdeschef inom hemtjänsten i Hudiksvalls kommun.

Brukaren får information

Det praktiska går till så att medarbetare inom hemtjänsten kommer hem till brukaren med sin digitala utrustning och hjälper till att beställa varor, om brukaren inte kan beställa själv. De digitala inköpen införs med start i vissa områden inom den hemtjänst som kommunen utför. De brukare som berörs av digitala inköp får skriftlig information samt muntlig information av hemtjänstens medarbetare.

Mer om digitala inköp via hemtjänsten

Mer information och svar på vanliga frågor:Digitala inköp via hemtjänsten