Minnesanteckningar matråd Broman

HT 2022

Här kan du läsa anteckningar från Matrådet som hölls den 25 oktober.

Plats och tid: Skolrestaurangen Broman, kl: 14-15
Datum: 2022-10-25
Närvarande: Ca 40 elever samt lärare fordonsprogrammet

Minnesanteckningar

  • Köket börjar informera att synpunkter kommit in på att maten tar slut. Det är så att maten aldrig tar slut men däremot kan vissa rätter ta slut men som ersätts med andra rätter. Det är en ständig utmaning att veta hur många elever som kommer och äter för dagen så köket gör en uppskattning. Vi tycker att detta är en mycket viktig dialog att ha med er elever för att ni ska förstå varför. Vi jobbar aktivt hela tiden med att servera den mat ni vill ha med ibland blir det svårt.

    - Under höstlovet kommer vi snygga till en del i den stora restaurangdelen, nya gardiner, bord, lampor och gröna växter kommer finnas på plats när ni är tillbaka :-).

Anteckningarna är skrivna punktvis utifrån vad varje grupp av elever framförde.

  • Ofräscha grönsaker – inte lika gott som hemma exempelvis majs.

  • Önskar grönsaker mer uppdelat och inte hopblandat.
    - Hittade plast i pytt i pannan. Svar: Viktigt att ni går direkt till köket och säger till så att en avvikelse görs, vi kan exempelvis behöva skicka in till leverantören det som hittats.
    - Dålig smak på pekingsoppan – önskar husmanskost och mer kött.

  • Vissa klasser upplever att det ofta är dom som får annan maträtt för att de nästan alltid har senare lunch. Svar: Johan som är köksansvarig har haft dialog med schemaläggare så att dom kan se över om det är möjligt att inte samma klasser alltid äter i slutet av serveringen.
    - Ej bra bemötande från serveringspersonal, upplevs grinig.
    Upplever att viss mat exempelvis potatisgratäng ser otrevligt ut att ta efter ett tag. Svar: Köket vill skicka tillbaka till er elever att försöka att ta maten så att det blir trevligt för nästa person att ta.

  • Önskar servetthållare på varje långbord.
    - Serveringspersonal kommenterar hur mycket mat man tar, känns inte bra.

  • Önskar bättre kvalitet på maten, som på restaurang. Svar: Köket önskar
    exempel på maträtter, vi har kockar i köket här på Broman som lagar mycket mat från grunden, svårt att jämföra med en restaurang där maten får kosta mycket mer än skolmaten. Livsmedelskostnaden för skolmaten är 9,67 kr.

  • Dåligt medmötande av serveringspersonal, kan exempelvis säga flytta på digpå ett otrevligt sätt.
    - Tycker att majsen och broccolin inte smakar så mycket.

  • Önskar mer kött. Svar: Köket jobbar som alla andra med klimatfrågor, där val av livsmedel är en del. Vi behöver minska mängden kött vi äter och när vi köper in kött väljer vi det med omsorg, exempelvis god djurhållning, närproducerat om möjligt mm. Vi följer också LOU (lagen om offentlig upphandling).
    - Dåligt bemötande av serveringspersonal exempelvis elev blev dåligt bemött när ”lilla matsalen” hade stängts men kompisar satt kvar och eleven inte fick gå in.

  • Grönsalladen ofta slut i slutet av serveringen, denna klass har ofta sen lunch. Svar: Går mycket grön sallad nu, skiljer sig mycket från dag till dag, försöker anpassa bättre.
    - Önskar variation på kryddningen av pastasalladen, önskar ibland okryddad.

  • Önskar en till vattenautomat. Svar: Köket ska undersöka hur det skulle
    kunna lösas.
    - Önskar att serveringspersonal är mer tillmötesgående. Elev hade frågat om innehållet i maten och fick ett otrevligt svar att hen kunde gå ut och läsa själv på innehållsförteckningen på tavlan.

  • Svårt att hinna läsa på skärmarna – ett förslag är att det även rullar på ute i korridoren på skärmen där.

  • Önskar mer variation på maträtterna. Svar: Efter tidigare önskemål om färre val av maträtter, dvs mer återkommande rätter så har vi denna termin provat det och ska utvärdera.
    - Grönsalladen är ofta slut.
    - Önskar tacos. Svar: Kommer komma innan terminen är slut.

  • Önskar trevligare serveringspersonal.
    - Mindre quorn – mer kyckling.

  • Önskar keso till pannkakan.

  • Önskar kycklingen bredvid pastasalladen. Svar: Det skulle gå enorma
    mängder kycklingen om vi hade enbart det så tyvärr kan vi inte ha det. Köket försöker variera salladen under veckan.
    - Önskar alltid citron till stekt fisk. Svar: Köket försöker alltid servera det.

  • Ofta överkokt potatis och ris. Svar: Vi har en ny leverantör av potatis så
    köket har märkt att koktiden var annorlunda så nu kommer det bli bättre. Den nya potatisen kommer från Andersson potatis här i Hög. Ris är alltid svårt att koka i sån stor mängd då köket behöver koka allt innan restaurangen öppnar för att det inte ska ta slut. Köket försöker göra så bra som möjligt.

  • Stolar är gnissliga i en av matsalarna – köket kan ta ärendet vidare.
    - Kallt i matsalen. Svar: Köket äger inte frågan, men har lyft den med skolan och fastighetsavdelningen. Verkar vara svårt att få till en jämn värme.

  • Översta lagret på pastan kan vara torr.
    - Otrevlig personal i serveringen exempel: när det var kycklingwok, fanns inga grönsaker kvar i blecket så eleven ville öppna ett nytt bleck och fick då surt bemötande.

  • Önskemål att inte salladsost och ananas blandas.
    - Tycker inte att serveringspersonal ser trevlig ut.

  • Önskar fler vattenstationer.

  • Tycker att visiren är i vägen vid serveringen. Svar: Köket har valt att behålla dessa som ett skydd. Men ska se över om vi kan få till något smidigare.

  • Specialkosten tar slut. Svar: Viktigt att alla som är behov av specialkost
    anmäler det via e-tjänsten. Annars blir andra som anmält sig utan istället.
    - Vårrullarna var omtyckta, krispigare.

  • Bra blandsallad, synd att den tar slut.
    - Bra vegetarisk mat, speciellt när det var vegetarisk stroganoff.
    - Johan är snäll, trevlig och har bra bemötande till oss elever.
    - Bra pastasallad
    - Önskar fler mindre saltkar, istället för stora.

Ni får gärna maila synpunkter och förslag till köket på:
kost.broman@hudiksvall.se
Frågor från köket:
- Är det bra med ruccola i blandsalladen? Majoriteten svarar ja.
- Önskar ni ta besticken först eller sist? Majoriteten svarar sist.
- Är det bra om det finns grönsaker först i serveringslinjen? Majoriteten
svarar ja.
- Är några intresserade att delta i en matpanel, exempelvis att testsmaka
maträtter mm? Svar ja – kul, köket återkommer.

Vid anteckningarna
Maria Udenius, Enhetschef Kostenheten