Vy

BA bygger broar - Sydafrika

Publicerad den 9 januari 2019

Då var den här fantastiska resan slut och vi har lärt oss så otroligt mycket. Inte bara om hur de bygger och vilka regler som gäller osv. utan hur vänliga och omtänksamma människorna där nere i Sydafrika är.

Sydafrika är ett land med väldigt stora problem. Ca 30-40% av befolkningen är arbetslösa, vilket gör att för att få ett jobb krävs en bra utbildning. Skolutbildningen kostar ca 25000 ZAR per år för familjerna och det krävs även hårt pluggande som är påfrestande (jag tycker att det är jobbigt med det lilla jag gör på bygg...) men de håller humöret uppe och de pratar glatt med alla. Sätter man sig bredvid en människa på bussen i Sydafrika så är man polare när man kliver av.

Det är mycket som skiljer sig mellan Sverige och Sydafrika, nästan allt faktiskt. Det som är lika är väl att det är 18år gräns på samma saker (de kollar inte id-kortet), demokrati har de fast politikerna tar alla pengar, dom betalar skatt som oss nästan ca 30% av lönen. Kriminaliteten är hög tyvärr.

Nu har jag bara nästan skrivit om det dåliga men det finns så mycket bra om landet med som ni har läst från dom andra inläggen! Som naturen, värmen, djuren! Durban är inte en liten stad, det räcker inte ens att ta de fyra största städerna i Sverige och slå ihop dem till en stad för att komma upp i samma storlek! Wow! Det vi har fått gjort de här två veckorna är helt otroligt och gratis, ännu bättre! Jag är otroligt tacksam att jag har fått få delta i den här resan, det är ett minne för livet. Jag kommer att tipsa folk om att göra samma sak om de blir erbjudna att får åka på en liknande resa. Stort tack till Malin och Lasse som har gjort det här möjligt!

Tommy Lindow BA12b
Bifogad bild: Tommy och gänget

Dag 16-17
25-26 april 2015

Vi vaknade tidigt på morgonen och gjorde oss redo för att åka buss hem till våra värdfamiljer, det hade varit många tidiga morgnar så alla var trötta och slitna. När vi väl kom dit så skulle vi umgås lite och packa ned det sista inför hemresan.

När vi kom fram till flygplatsen i Durban var det väldigt svårt att ta farväl av allihop, man såg många tårar och kramar. Det kändes underligt att personer som man har umgåtts med i 2 veckor, kanske man aldrig kommer att träffa igen.

När vi kom fram till Dubai efter en lång flygresa var alla trötta och slitna. Vi fick nån timme på oss att ta det lugnt och sträcka på oss innan det var tid för nästa flygresa hem till Sverige. När vi landade i Sverige så gick vi och hämtade våra väskor och gick sedan vidare till bussen som stod och väntade på oss.

Bussresan till Hudiksvall gick fort men man kände redan då att man saknade värmen och alla människor rätt så mycket, men hemlängtan till Hudiksvall var starkare. När bussen stannade i Hudiksvall så stod våra familjer och väntade på oss och man kände att det var så skönt att komma hem efter en fantastisk resa i Sydafrika.

Johan Moberg BA14

25-26 april 2015

Johan Moberg BA14
Bifogad bild: Utanför Johans hus

Dag 15
24 april 2015

Vi klev upp tidigt på morgonen och skulle äntligen få göra det många hade sett fram emot nämligen att åka in i en "game reserve" och kolla på djur. Jag var supertaggad, inte ett dugg trött. Vi satte oss i bilarna och jag fick en fönsterplats längst bak i bussen. Det var en ganska lång åktur så man hann bli lite trött.

När vi väl kom fram spärrade man upp ögonen så mycket som bara var möjligt. Först såg vi en massa ”smådjur” så som babianer och zebror. De var inte jag intresserad av alls men nån bild tog jag väl. Men strax efter det så såg vi en elefant och två noshörningar och då smattrade det till i kamerorna. Vi lyckades se alla djur utom kattdjuren t.ex. geparden. Det fixade vi till genom att få åka och klappa några geparder på ett ställe där de rehabiliterar och föder upp en massa olika kattdjur.

Efter det var de bara att åka hem och ha det trevligt på vandrarhemmet i St Lucia, en liten fin by ute i skogen. När vi kom hem till vandrarhemmet skulle vi ha en Braai som är precis som vår grillning. Vi fick en så kallad Boerewoers korv och en köttbit med potatissallad. Korven var inte min favorit men den gick ner eftersom jag var hungrig.

Tack för mig,

Fredrik Holm BA13a
Bifogad bild: Noshörningar

Dag 14
23 april 2015

Vi fick inte reda på vart vi skulle, vi visste bara att vi skulle åka bort. Klockan 7.00 gick bussen på den hemliga turen som skulle ta oss cirka 3 timmar norrut. Vi kom fram till ett ställe som heter Shakaland, en Zuluby. Där fick vi se hur de levde. De visade oss i princip allt, hur de lagade mat, hur de jagade, hur de löste konflikter och hur ett giftermål gick till. Vi fick även se en föreställning när de dansade. Vi fick träffa medicinmän, som berättade att de kunde göra medicin som hjälpte mot alla olika sjukdomar.

Efter att vi hade käkat lunch begav vi oss mot nästa destination. Till slut kom vi fram till St Lucia ungefär 245km från Durban. St Lucia var en väldigt lugn liten by och inte alls som de byar vi hade åkt igenom tidigare, det kändes nästan som ett turistställe. Vi fick även reda på av Ray, en lärare från George Campbell, att det var just en väldigt lugn by och att vi kunde i princip gå runt och kolla i byn utan fara. Men det var bara en sak vi skulle passa oss för, flodhästar. Flodhästarna kom upp på land vid skymningen för att hitta mat. För cirka 8 månader sen hade nån i ett hus i närheten av hotellet blivit attackerad av en flodhäst i sin trädgård.

Efter att vi hade varit ute och kollat i byn kom vi tillbaks till hotellet. Då grillade vi och hade förmodligen en av de bättre kvällarna på hela resan tillsammans.

Philip Hammarstrand BA12b
Bifogad bild: Zuludans

Dag 13
22 april 2015

Klockan 8.00 var det samling som vanligt på George Campbell School. Idag var jag med på en lektion om Engineering Graphics and Design (EGD). Det var väldigt lärorikt. Efter lektionen åkte vi svenskar på studiebesök till G.U.D., en fabrik som tillverkar oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Det var intressant att se hur dom gör. 800 personer jobbar i fabriken och dom börjar kl. 7.00 och jobbar till kl. 16.00.

Vid lunch åkte vi tillbaka till skolan och åt traditionell mat. Det var riktigt gott tycker jag. Efter lunch följde jag med min värd, Sishi, till en lektion i Technology. Det var en ganska tråkig lektion faktiskt. Efter lektionens slut åkte vi hem med taxi. Jag och Sishi lämnade våra väskor där, sen åkte vi taxi till en stor affär där jag tänkte köpa skor men jag hittade inga som jag ville köpa.

Sishi ringde till sin morbror som skulle skjutsa hem oss. Vi kom hem ca 20.00. Jag klev ur bilen först och öppnade dörren. Sishi och hans morbror stannade i bilen och efter en stund hörde jag skottlossning. Jag sprang ut och såg att Sishis morbror låg blödande på marken. Jag såg också fyra personer köra iväg med hans bil. Vi skrek så alla grannar kom. Jag försökte lägga förband på det blödande såret. Man skjutsade Sishis morbror till sjukhuset. Jag stannade hemma och ringde till mina svenska lärare och berättade vad som hade hänt. Polisen skjutsade mig och Sishi till en av hans lärare där vi fick bo den natten. Det var väldigt jobbigt att försöka sova.

Sishis morbror mår bra efter omständigheterna. Han blev skjuten i armen. Bilen hittades efter tjugo minuter.

Murtaza Rezai BA13b
Bifogad bild: Utanför G.U.D.

Dag 12
21 april 2015

Dagen började med att vi fick åka till en marknad, The Markets of Warwick, där folk kan hyra en plats och sälja sina saker, det är precis som våran egen marknad i Hudiksvall fast lite annorlunda saker. Det var t.ex örter, kryddor, traditionella kläder, frukt och mat. Vi fick massvis med fakta om detta "marknadsområde". T.ex. att förut så var det olagligt att sälja där, och att kommunen hade bränt upp marknadsstånd för dom inte ville ha dom där. Men marknadsfolket gick till rätten och överklagade så då fick kommunen ersätta exakt allt eftersom marknadsfolket vann över kommunen.
Eftersom det rör sig ca 450 000 människor i området varje dag så fick vi ha med oss vakter vilket gjorde så att du kände dig trygg men du var ju fortfarande lite misstänksam. Man ser verkligen skillnad bara från en sida av ett hus till en annan. Det kan till exempel vara jättefint på ett ställe sen kan det bli hur fattigt som helst på andra sidan.
Vid klockan 12 så återvände vi till skolan och fick äta våran lunch som oftast består av mackor, juice, frukt och nått snacks. Ganska ovanligt att äta så här mycket mackor och dricka juice hela tiden! Så jag kommer nog inte kunna äta en macka på nån vecka när jag kommer hem och jag är nog inte ensam. Vi fick också följa med på deras sista lektioner och jag kan ju bara säga att vissa elever ifrån Sverige skulle ha varit här och försökt vara lite kaxig mot lärarna. Men jag gillar lärarna skarpt!
Efter att vi slutat så gick dom flesta ner till stranden och badade i dessa enorma vågor och vattnet som är hur salt som helst.

Caroline Grahn BA14
Bifogad bild: Stranden

Dag 11
20 april 2015

Hallå Adam här! Idag har vi varit på en byggarbetsplats till ett företag som heter I-con.
I början av dagen när vi var på väg dit så krånglade det lite, för att vi inte fick tag i dom som skulle möta oss. Men tack vare det så fick vi lite tid att shoppa under tiden.
När vi väl kom till byggarbetsplatsen så gick vi in i ett litet rum där vi satt och lyssnade på en dam som förklarade vad dom gjorde. Men det var så varmt och jag var lite trött så jag fick verkligen anstränga mig för att inte somna. Efter att dom hade delat ut skyddskläder och pratat färdigt så fick vi följa med en man som jobbade där som visade oss runt. Dom gräver ner stora vattenledningar som är flera mil långa. Men där vi var så byggde dom som en stor pool som skulle göra så att vattentrycket skulle sjunka så inte rören spricker. Byggställningarna dom använde var ganska lika dom som vi har i Sverige förutom att vissa delar satt fast med böjda spikar...
Eftersom att vi blev försenade till bygget så missade vi sista lektionen, men det gjorde inte mig så mycket för jag redan var utmattad av värmen, så när jag kom hem tog jag en snabb power nap på bara 3 timmar... Senare när Danie hade väckt mig så gick vi och käkade på ett stekhus som heter Spur med familjen som jag bor hos, Fredriks familj och Danies bästa vän; trevligt sällskap och god mat. Så tack för ännu en dag här i paradiset.

Adam Axlundh Ba12b
Bifogad bild: Byggarbetsplats

Dag 10
19 april 2015

Vi klev upp kl 7 på morgonen och gjorde oss redo för att åka till "the Midlands", ett stort fritidsområde utanför Durban. Där ligger Piggly Wiggly som är ett countryställe där vi åt frukost på en fin restaurang och sedan gick vi runt på små affärer som fanns runt omkring.
Efter några timmar så fortsatte vi till ett ställe där Nelson Mandela satt fånge innan han åkte in i fängelset. Där fanns det en skulptur av Nelson Mandela som är gjord av 50 stålpålar. De ger en illusion av hans ansikte. Man måste stå rakt framför den och med ca 30 meters avstånd för att se den. Ganska coolt!
Vi åkte hem till min familj som består av Sam, Craig och deras 3 åriga dotter Bella-Raine. När vi kom hem så åt vi biltongs, snacks som är torkat kött, typiskt för Sydafrika. Efter det så satt Caitlin och pluggade då hon har mycket exams detta år. Jag satt och kollade på tv medans och sedan lekte jag med deras två hundar. Några timmar senare så åt vi nachos till middag och kollade på film. Jag och Caitlin gick och la oss väldigt tidigt eftersom vi var trötta efter den långa dagen.

Felicia Ramos BA12b
Bifogad bild: Nelson Mandela

Dag 9
18 april 2015

Hej! Idag åkte vi tillbaka till Dominoorganisationens barnhem, men den här gången för att hjälpa dom att måla om huset. Men vi fick börja med att bre mackor. Domino har åtagit sig att göra 5 500 extra mackor åt flyktingar så vi bredde mackor med jordnötssmör i en timme.
Sen ägnade vi oss åt huset. Vi är fyra stycken svenskar som är målare så dom delade in oss i fyra grupper där vi var arbetsledare. Vi började med att slipa och skrapa bort färg som satt lös från väggarna. Sen tvättade vi av väggarna, lät det torka och sen var det dags att börja spackla. Dom hade spackel som man blandar med vatten. Vi hade inte rätt redskap för att spackla så det var inte så lätt, så målarna spacklade det mesta, men de andra försökte också. Medans vi väntade på att spacklet skulle torka så åt vi lunch ute i solen och lekte med dom underbart söta barnen som bor på barnhemmet. Det var svårt att slita sig ifrån barnen men vi hade bara några timmar kvar så det var dags att börja slipa väggarna. Alla tog lite slippapper var och hjälptes åt med det. Sedan tog alla en varsin pensel och började måla. När vi började måla så lossnade spacklet lite men dom sa att vi bara skulle fortsätta måla. Vi kom långt men sedan gick tiden ut och vi var tvungen att åka hem till våra värdar. Jag önskar att vi hade haft bättre spackel och rätt redskap för att göra ett bättre jobb, men jag är glad ändå för vi gjorde att bra jobb ändå trots det.
Vi åkte hem och åt lunch. Sen mötte jag, och min värd Ané, gruppen utanför rugbyarenan Kings Park klockan 16. Klockan 17 började matchen mellan The Sharks och The Bulls. Jag förstod inte så mycket av matchen då jag aldrig kollat på rugby innan. Men vilken ljudnivå från arenan när hemmalaget gjorde nåt bra! De flesta här hejar på The Sharks och tyvärr så förlorade dom.

Det var våran lördag, en riktigt bra dag!

Agnes Pettersson BA12b
Bifogad bild: Rugby

Dag 8
17 april 2015

En lyckad dag.
Idag var vi först på George Campbell School där Julia och Bonnie hjälpte oss med svaren till frågor om skolan i Sydafrika. Sen gick vi på deras engelsklektion. Efter det åkte vi alla till U'Shaka Marine World Aquarium, där man bland annat fick se allt från hajar och stingrockor till alla möjliga havsdjur.
En sak som verkligen var en upplevelse var att få se en delfinshow. Efter delfinshowen så blev det strömavbrott, då bestämde vi alla att gå till stranden och bada. Vattnet var jättesaltigt så det kändes verkligen att det brändes i ögonen! Vågorna var jättestora, enligt oss svenskar. För sydafrikanerna så var ju vågorna jättesmå!
När strömmen kom igen så gick jag, Caroline och Bonnie tillbaka till Marine World och badade. Julia kom lite senare och då gick vi till Julias faster som jobbar där. Vi fick klappa sköldpaddor och små stingrockor! Vi gick till Steers restaurang och åt lite, efter det badade vi inne på området och sen gick jag och Caroline till stranden och solade.
Sedan åkte jag och Julia hem och fick jättegod mat. Vi bestämde oss för att åka till Lars och Trivaan med Philip och Dylan, där vi spelade lite biljard och tv-spel. Dagen har innehållit mycket sol, bad och skratt!

Mikaela Ström BA13b
Bifogad bild: Hajar

Dag 7
16 april 2015

Hola, idag så har vi fått följa med en organisation som heter Domino. Vi fick börja det hela med att få sitta och kolla på en film om deras verksamhet på deras kontor. Sen tog vi en liten promenad till deras barnhem som ligger nära deras kontor. Och där bor det 4 uuuunderbart söta små barn. Vi fick en liten rundvandring på barnhemmet och vi fick kramas och gosas lite med de små barnen som bodde där. Sen under rundgången så visade Shaun, vår guide, oss en liten box i staketet. Där kunde man lämna sitt barn om man inte vill eller kan ta hand om det. När man lägger ner barnet där så går ett larm och då kommer dom från barnhemmet och skickar det till sjukhuset och kollar om det är okej. Sen så tar dom hand om barnet tills nån adopterar det. Anledningen till att dom har den här boxen är för att folk ska lämna barnet där istället för i en sopsäck eller på en toalett på ett köpcentrum t.ex.

Efter besöket på barnhemmet så åkte vi vidare till ett område där det var väldigt fattigt. Där fick vi besöka en skola och det var bland det häftigaste jag varit med om. Alla barnen skrek genom fönstren när vi kom. Sen fick vi komma in i klassrummen och alla barnen var så himla glada. Det var otroligt mäktigt.

Vi fick även se ett soppkök där de lagar 2000 portioner soppa och 2000 portioner gröt till dagis och skolor varje dag, som delas ut till barn som inte har mat för dagen.

Senare mot kvällen när vi kom hem så bestämde jag och Mpumelelo, som jag bor hos, att vi bara skulle vila hemma den kvällen. Men jag avslutade den exakt som alla andra kvällar. Att sitta ute och kolla på utsikten över Durban och skriva lite dagbok.

Linus Sundqvist BA12a
Bifogad bild: Gosar på barnhemmet.

Dag 6
15 april 2015

Goeie middag Sweden! (God middag på Afrikaans) Idag har vi varit på en tegelstensfabrik. Å vilka arbetsförhållanden! Det hade antagligen blivit nedstängt direkt om det varit i Sverige. Men det var ganska spännande att se hur dom tillverkar tegelstenarna här i Sydafrika. Jag hade aldrig trott att det tog 13 dagar från att det var grus i en hög till de att det blev färdiga tegelstenar.

Det var faktiskt meningen att vi skulle surfa idag, men dom tyckte det var för kallt och blåsigt...och det är typ 17 grader! Så efter skolan åkte jag, Dylan, Sibonga och Filip K. till Gateway istället, vilket är det största köpcentrat i hela Durban. Oturligt nog så var det ”load-shedding”precis när vi åkte dit, vilket är när elbolagen tycker att elnäten är överbelastade och dom stänger av strömmen helt. Vanligtvis så varar det 2-4 timmar. Och när vi kom hem vid 18-tiden så var det naturligtvis den delen av Durban som vi bor i, alltså Pinetowns, tur. Så här sitter vi i mörkret!

Totsiens! Kevin Pettersson BA12a

Bakgrund till projektet

“A bridge between South Africa and Sweden”

Syftet med utbytet är att utbyta erfarenheter inom träyrket. Vi vill att våra elever på Bygg- och Anläggningsprogrammet, inriktning trä och betong, får kunskap om ett annat lands byggprocesser och arbetsmiljö. Vår målsättning är även att eleverna ska få insyn i villkoren för ungdomar i ett annat land och utveckla en förståelse för andra kulturer. Genom att få möjlighet att använda engelskan i en genuin miljö får eleverna ett unikt tillfälle att förbättra språket. Vår intention är även att skapa nära kontakter med George Campbell School of Technologys personal, för att därigenom befrämja ett långsiktigt professionellt, kulturellt och socialt utbyte för våra elever nu och i framtiden.

Vi planerar att det första utbytet sker under läsåret 2014/2015.

Projektet är delfinansierat av Athena, Universitets- och högskolerådet.