En man ställer ut den bruna tunnan vid vägkanten utanför hans hus

Abonnemang för sophämtning

Alla fastigheter i Sverige som har hushållsavfall måste ha ett avfallsabonnemang. På den här sidan hittar du bland annat information om de olika abonnemangen, vad abonnemangen kostar, hur du betalar samt hur du hanterar abonnemanget när du ska sälja eller köpa ett hus.

Det finns tre abonnemang för sophämtning att välja på. Taxan är miljöstyrande så du som sorterar ditt matavfall har lägre avgift än den som inte gör det.

Abonnemanget är kopplat till fastigheten. Det här innebär att om du har tagit över en fastighet som har sophämtning sedan innan, så behöver du inte ansöka om sophämtning. Det är säljaren som ansvarar över att meddela kommunen om ägarbytet. I och med det så flyttas också avfallsabonnemanget över på dig.

Se vilket abonnemang du har

I vår e-tjänst för sophantering kan du kontrollera vilka abonnemang du har och vad det kostar. När du har loggat in i e-tjänsten med ditt bank-id så klickar du på länken "Mina abonnemang".

Frågor och svar om abonnemang

Det finns tre abonnemang för sophämtning att välja på. Taxan är miljöstyrande så du som sorterar ditt matavfall har lägre avgift än den som inte gör det.

Abonnemang matavfall

Du har två kärl. En brun tunna för papperspåsar med matavfall och en grön tunna för soppåsar med restavfall. 

Du får en påshållare som du ska skruva upp på insidan av dörren till bänksskåpet under diskhon. Papperspåsar ingår i abonnemanget. Gå ut med påsen minst var tredje dag. Gärna oftare!

Sopbilen har ett inkast där den tömmer soptunnor. Men inne i bilen finns två fack. Ett för matavfall och ett annat för restavfall (soppåsar).

Abonnemang hemkompost

Du komposterar allt ditt matavfall i en egen kompost, året runt. Du köper en skadedjurssäker behållare för komposteringen. Att kompostera kräver arbete, strömaterial och ytor att sprida den färdiga komposten på.

Anmäl till Norrhälsinge Miljökontor att du ska kompostera matavfall.

Du behåller din gröna soptunna för ditt restavfall. Du lägger inget matavfall i den.

Abonnemang 1900-talet

Om någon fastighetsägare inte kan sortera matavfall så går det att välja abonnemang 1900-talet.

Taxan är miljöstyrande och eftersom du inte sorterar ut matavfallet så att det kan tas omhand på bästa sätt är det här det dyraste abonnemanget. Både för miljön och för dig som fastighetsägare.

Enligt miljölagstiftningen ska det finnas ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall på varje fastighet i vårt land. Kommunerna är skyldiga att ta hand om det avfall som innefattas av det kommunala ansvaret. Hur ett avfallsabonnemang ser ut varierar mellan kommuner.

Taxan har en grundavgift och en rörlig avgift. Grundavgiften bekostar exempelvis återvinningscentraler, administration, insamling av farligt avfall och grovavfallshämtning. Den rörliga delen bekostar hämtning, transport och behandling av mat- och restavfallet (soppåsarna).

I vår e-tjänst för sophantering kan du kontrollera vilka abonnemang du har och vad det kostar. När du har loggat in i e-tjänsten med ditt bank-id så klickar du på länken "Mina abonnemang" för att se vilka abonnemang du har.

Som privatperson får du en faktura varannan månad. Du kan välja att få en e-faktura via banken, Kivra, pappersfaktura eller att betala via autogiro.

E-faktura anmäls via din banksidan. I Kivra kan du ställa in att du vill ta emot fakturor från Hudiksvalls kommun.

Så här skriver du ut en autogiroblankett

I e-tjänsten kan du också gå in och skriva ut autogiro-blanketten. Det gör du genom att logga in i e-tjänsten för sophantering och därefter klickar på länken "Hämta autogiroblankett". Observera att det bara är en blankett för utskrift, du kan alltså inte anmäla autogiro digitalt.

Blanketten skickar du sedan till vårt ekonomikontor:

  • Hudiksvalls kommun
    Ekonomikontoret
    824 80 Hudiksvall

Du kan också mejla blanketten till:

Se din fakturahistorik

Vill du ta del av tidigare fakturor? Då kan du logga in i vår e-tjänst för sophantering och klicka på länken "Se fakturahistorik".

Om du sorterar ut alla förpackningar och matavfall så blir det oftast inte så mycket sopor i den gröna tunnan. Du kan då välja att tömma den var fjärde eller var åttonde vecka om du har ett året runt-abonnemang.

Har du ett abonnemang för fritidshus och sorterar ut ditt matavfall så kan du tömma den gröna tunnan var fjärde vecka. Vi tömmer alltid tunnan för matavfall varannan vecka.

Om du har ett fritidshus med abonnemang Hemkompost kan du välja att tömma den gröna tunnan var åttonde vecka.

Upp till tre grannar kan dela abonnemang. Då delar ni på både grön och brun tunna.

Abonnemanget är kopplat till fastigheten, så när en fastighet ska byta ägare är det säljarens ansvar att anmäla ägarbytet till kommunen. 

Du som säljare lämnar uppgifter om vem som ska ta över din fastighet och ditt abonnemang för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp. Om du har uppehåll i sophämtningen eller delar kärl med granne avslutas det automatiskt vid ägarbytet. Du kan meddela nya ägarens kontaktuppgifter via länken nedan.

Om betalningsansvar

Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.

Abonnemanget för sophämtning är kopplat till fastigheten. Så när en fastighet ska byta ägare är det säljarens ansvar att anmäla ägarbytet till kommunen. Säljaren lämnar uppgifter om vem som ska ta över fastigheten och därmed även abonnemanget för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp.

Om betalningsansvar

Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.

Du som säljare lämnar uppgifter om vem som ska ta över din fastighet och ditt abonnemang för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp. Om du har uppehåll i sophämtningen eller delar kärl med granne avslutas det automatiskt vid ägarbytet. Du kan meddela nya ägarens kontaktuppgifter via länken nedan.

Du som säljare anmäler ägarbytet genom att fylla i ett formulär:

Om betalningsansvar

Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.

Om det inte finns något abonnemang kopplat till din fastighet så måste du kontakta kommunen för att upprätta ett nytt abonnemang.

Det gör du antingen genom att kontakta Servicecenter (kontaktuppgifterna till Servicecenter hittar du till höger på sidan, under rubriken "Kontakt". Om du besöker sidan via mobiltelefon finns kontaktuppgifterna längst ner på sidan).

Du kan också mejla till:

Kontakta avfallsavdelningen genom att mejla till:

Ibland kan ditt behov av avfallshantering avvika från grundabonnemangen. Här finns blanketter att fylla i och skicka in när du till vill ha ett uppehåll i hämtningen en tid:

Du kan mejla blanketten till:

Tyck till om sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig!




Skriv ut

Kontakt

Hudiksvall ska bli Sveriges bästa kommun att leva och verka i – med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050