Bygglov eller anmälan

Ska du bygga nytt, ändra eller riva måste du nästan alltid skicka in en ansökan om bygglov eller göra en anmälan till kommunen. Det är när du skickar in en ansökan om lov eller en anmälan som själva bygglovsprocessen startar. På den här sidan kan du hitta kortfattad information om bygglovsprocessens olika delar.

Du kan även ta del av den information som finns i vår broschyr, se länk nedan.

Vad säger lagen?

Plan- och bygglagen bestämmer bland annat hur ett bygglov ges och vilka krav som kan ställas på det som byggs. Vilka regler du behöver känna till och följa beror på vad du vill bygga eller ändra. 

Får jag bygga nära vatten?

Ska du bygga nära vatten kan du behöva strandskyddsdispens. 

När behöver jag göra en anmälan?

Åtgärder som inte kräver bygglov eller andra lov kan kräva en anmälan.

En anmälan krävs när du ska ändra i en byggnad så att bärande konstruktioner berörs, installera eller väsentligt ändra installationer för hissar, eldstäder, rökkanaler och anordningar för ventilation, vatten- och avlopp.

En anmälan ska innehålla:

  • Skriftlig anmälan
  • Skalriktiga och måttsatta ritningar och beskrivningar som redovisar åtgärden
  • Förslag till kontrollplan
  • Eventuellt förslag till kontrollansvarig

Handläggningen av anmälningspliktiga åtgärder följer samma ärendegång som vid bygglov.

När behöver jag söka bygglov?

Bygglov krävs i normala fall om du ska bygga nytt, bygga till, bygga om eller väsentligt ändra en byggnads användningssätt. Du kan även behöva ansöka om lov för att flytta en byggnad, göra ändringar av husets fasad eller takmaterial, glasa in ett uterum, sätta upp ett plank eller bygga en carport. Skyltar och ljusanordningar kräver också bygglov.

Vad ska en bygglovsansökan innehålla?

En bygglovsansökan ska vara skriftlig och undertecknad av sökanden. Det ska framgå vilken fastighet det gäller, vem som är byggherre och vem som är fastighetsägare, samt vilken åtgärd som ska utföras. I din ansökan anmäler du också den som ska vara kontrollansvarig.

En ansökan om bygglov ska innehålla:

  • Skriftlig ansökan
  • Plan-, fasad- och sektionsritningar
  • Situationsplan
  • Nybyggnadskarta *
  • Förslag till kontrollplan
  • Ev. anmälan om kontrollansvarig

* Vid nybyggnationer och större tillbyggnader inom detaljplanelagt område kan en nybyggnadskarta krävas.

Ansökan med bifogade handlingar skickas via e-post eller vanlig post till byggnadsnämnden. Kontaktuppgifter hittar du till höger på den här sidan.
Du kan också lämna din ansökan på kommunens servicecenter på Trädgårdsgatan 4 eller i plan- och bygglovskontorets postlåda på Håstaängsvägen 3.

När vi tagit emot din ansökan registrerar vi den och skickar i samband med det ett mottagningsbevis till dig. Om din ansökan behöver kompletteras med något kommer en handläggare att kontakta dig och begära in en komplettering.

Hur lång handläggningstid är det?

Enligt plan- och bygglagen ska ett beslut om lov eller förhandsbesked meddelas inom 10 veckor från det att ansökan kom in. Handläggningstiden räknas från det datum då ärendet är komplett. Om något saknas i din ansökan kommer handläggaren att kontakta dig och begära in en komplettering.

Du kan själv påverka handläggningstiden genom att:

  • skicka in alla handlingar och uppgifter som krävs
  • underteckna din ansökan
  • skicka in tydliga och rätt utförda ritningar
  • skicka in begärda kompletteringar

Om det behövs på grund av handläggning eller utredning kan handläggningstiden förlängas en gång med högst tio veckor.

Underlag till din ansökan

Ritningar

Plan-, fasad- och sektionsritningar ska vara fackmannamässigt utförda och i skala 1:100. Det spelar ingen roll om de är hand- eller datorritade. Det viktiga är att de är tydliga, i skala och måttsatta.

Situationsplan

En situationsplan utförs lämpligen i skala 1:400 eller 1:500. Situationsplanen ska redovisa en byggnads placering på fastigheten och ge en tydligare bild av hur det ser ut på platsen. Avståndet till närmaste granne och till andra gränser anges på situationsplanen.

Nybyggnadskarta

Vid nybyggnationer och större tillbyggnader inom detaljplanelagt område kan en nybyggnadskarta krävas. Nybyggnadskartan redovisar fastighetens exakta läge och mått samt andra uppgifter såsom befintliga byggnader, gränser för byggrätt, anslutningspunkt för vatten och avlopp, angränsande vägar och gator samt höjdangivelser. Du beställer din nybyggnadskarta av Tekniska förvaltningen.

Kontrollplan

En kontrollplan ska finnas i alla ärenden. Av kontrollplanen ska bland annat framgå vilka kontroller som ska göras, vad som ska kontrolleras, vem som ska utföra kontrollen och vad kontrollen ska göras mot.

Kontrollplanen ska vara anpassad efter ärendets art och svårighetsgrad. Är ärendet enkelt, blir kontrollplanen enkel. Kontroll bör ske av riskfyllda och viktiga arbets- och utförandemoment, som till exempel kontroll att grundläggning, fuktskydd, dränering och bärande stomme blir utförd på ett tekniskt riktigt sätt.

Det är byggherrens ansvar att se till att en kontrollplan blir upprättad. Vid mer omfattande ärenden, där det krävs en kontrollansvarig, ska denne hjälpa byggherren att ta fram en lämpligt utformad kontrollplan.

Kontrollansvarig

En kontrollansvarig kan komma att krävas, om åtgärden inte omfattar mindre byggnader, till exempel små förråd, enkla garage och carports och mindre tillbyggnader. Enligt den nya plan- och bygglagen skall den kontrollansvarige vara certifierad.

Du som byggherre anmäler din kontrollansvarige i samband med ansökan om lov. Den kontrollansvarige ska bland annat hjälpa dig att ta fram ett lämpligt förslag till kontrollplan och att Boverkets byggregler, andra bestämmelser och eventuella villkor i beviljat bygglov följs. Den kontrollansvarige ska även närvara vid tekniska samråd, besiktningar, kontroller och vid kommunens arbetsplatsbesök.

Vid enklare åtgärder behöver du ingen kontrollansvarig. Är du osäker på om du behöver en kontrollansvarig eller inte, bör du ta kontakt med kommunens plan- och bygglovskontor.

Vad händer efter att jag fått bygglov?

Då du beviljats bygglov tar byggprocessen vid. I byggprocessen ska ett antal moment genomföras och ett antal beslut fattas innan du får utföra den åtgärd som du sökt lov eller gjort en anmälan för.

Tekniskt samråd

När du fått ditt bygglov, kallas du till ett tekniskt samråd med någon av våra handläggare. (För enklare ärenden krävs inget tekniskt samråd).

På samrådet diskuteras byggets planering och organisation, ditt förslag till kontrollplan och andra handlingar som du lämnat in. Dessutom beslutas om vilka platsbesök plan- och bygglovskontoret ska göra på ditt bygge, samt om du behöver lämna in några ytterligare handlingar inför startbesked.

Startbesked

Du måste ha ett startbesked får att få påbörja byggnationen. I startbeskedet fastställs ditt förslag till kontrollplan, och eventuella villkor.

I de ärenden där ett tekniskt samråd anses obehövligt, utfärdas startbeskedet normalt i samband med bygglovet.

Det är viktigt att du får ett startbesked innan du börjar. Annars tvingas byggnadsnämnden att utdöma en byggsanktionsavgift.

Arbetsplatsbesök

Under byggnationen görs arbetsplatsbesök av plan- och bygglovskontoret. Då kontrolleras bygget och hur kontrollplanen sköts. Men det är inte alltid ett arbetsplatsbesök behövs. Det framgår av ditt startbesked om ett arbetsplatsbesök kommer äga rum eller inte.

Slutsamråd

När bygget närmar sig sitt slut, kallar byggherren eller den kontrollansvarige plan- och bygglovskontoret till ett slutsamråd. Slutsamrådet sker normalt på byggarbetsplatsen.

Till slutsamrådet ska kontrollansvarige ha gjort ett utlåtande. Kontrollplanen gås igenom för att se att åtgärder enligt kontrollplanen är gjorda. Vad som framkommit vid slutsamrådet ligger till grund för utfärdande av slutbesked.

Slutbesked

När du visat att alla krav för åtgärderna enligt lovet, kontrollplanen, startbeskedet och eventuella kompletterande villkor är uppfyllda och vi inte har skäl att ingripa, så utfärdas ett slutbesked.

Först när du fått slutbeskedet får du ta byggnaden i bruk. Tar du byggnaden i bruk utan slutbesked är byggnadsnämnden skyldig att ta ut en sanktionsavgift.

Övrigt

För bygglov och anmälan betalar du en avgift enligt en särskild taxa. Läs mer via länken nedan.

Byggnadsnämnden är också tillsynsmyndighet för strandskydd, hissar och andra motordrivna anordningar samt obligatorisk ventilationskontroll.

Tyck till om sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig!




Skriv ut

Kontakt

  • Plan- och bygglovsenheten

    Byggnadsnämnden

    byggnadsnamnden@hudiksvall.se

    0650-193 45

    Håstaängsvägen 3, Hudiksvall


    Besöks- och telefontider för bygglovshandläggare
    Tisdagar och torsdagar:

    Telefontid: 10-12
    Besökstid: 13-15

    Besöks- och telefontider för tillsynshandläggare
    Torsdagar:

    Telefontid: 10-12
    Besökstid: 13-15


    Telefon- och besökstider receptionen alla vardagar

    Telefontid: 08.00-16.00, 0650-193 45
    Besökstid: 09.00-15.00

    (lunchstängt 12.00-13.00)


    Eventuella ändringar i öppet- och telefontider kan ses på sidan Bygga!

  • Servicecenter

    servicecenter@hudiksvall.se

    0650-190 00

    Hudiksvalls kommun

    Servicecenter

    Trädgårdsgatan 4

    824 80 Hudiksvall


    Läs mer om Servicecenter

Hudiksvall ska bli Sveriges bästa kommun att leva och verka i – med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050