Hantering av brandfarliga och explosiva varor

Syftet med tillstånd är att kommunen ska kunna kontrollera att hanteringen kan ske på ett för samhället säkert sätt och i enlighet med lagstiftningens krav.

Vilka brandfarliga varor behöver tillstånd?

Hantering av större mängder brandfarlig vara är tillståndspliktig. Tillståndet söks hos räddningstjänsten. Om du behöver tillstånd eller inte beror på vilken typ av verksamhet du bedriver, vilken vara och vilken mängd.

Behövs tillstånd för brandfarliga varor i hemmet?

Brandfarliga vätskor förekommer i många sammanhang i vårt dagliga liv – som bränslen, som lösningsmedel eller som rengöringsmedel. För det mesta klarar vi av att använda dem utan att olyckshändelser sker. Om olyckan är framme blir konsekvenserna ofta allvarliga. Varje år brännskadas barn och vuxna och egendom förstörs på grund av bränder som startat genom felaktig eller olämplig hantering av brandfarliga vätskor.

Om du behöver tillstånd eller inte beror på vilken vara och vilken mängd.

Hur ansöker jag om hantering av brandfarliga varor?

För att vi ska kunna göra en korrekt bedömning krävs att det inlämnade underlaget är tillräckligt. Du får gärna samråda med oss innan du lämnar in din tillståndsansökan eller om du vill veta mer.

Har du en ny anläggning är det en fördel om tillståndsansökan kan behandlas samtidigt som ansökan om bygglov.

Vilka explosiva varor kräver tillstånd?

Tillstånd för användning, förvaring och handel med explosiva varor prövas av räddningstjänsten.

Tillstånd till övrig hantering av explosiva varor såsom tillverkning, bearbetning, destruktion och återvinning samt användning, förvaring och försäljning som sker i anslutning dessa hanteringar prövas av MSB. MSB prövar även tillstånd till förvaring på fasta platser inom Försvarsmaktens verksamheter. Tillstånd för gränsöverskridande överföring, import och export av explosiva varor prövas också av MSB.

Hur ansöker jag om hantering explosiva varor?

För att vi ska kunna göra en korrekt bedömning krävs att det inlämnade underlaget är tillräckligt. Du får gärna samråda med oss innan du lämnar in din tillståndsansökan eller om du vill veta mer.

Har du en ny anläggning är det en fördel om tillståndsansökan kan behandlas samtidigt som ansökan om bygglov.

Tyck till om sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig!




Skriv ut

Kontakt

  • Norrhälsinge tillståndsenhet

    tillstandsenheten@hudiksvall.se

    Telefon: 0650-194 34

    Telefon: 0650-198 13

  • Norrhälsinge miljökontor

    miljokontoret@hudiksvall.se

    0650-190 00

    Håstaängsvägen 3, Hudiksvall

    Om du vill besöka oss vill vi att du bokar tid, så att rätt person finns på plats för att hjälpa dig.

  • Norrhälsinge räddningstjänst

    raddningstjansten@hudiksvall.se

    Telefon: 0650–380 11

    Besöksadress: Håstaängen, Hudiksvall

  • Plan- och bygglovsenheten

    Byggnadsnämnden

    byggnadsnamnden@hudiksvall.se

    0650-193 45

    Håstaängsvägen 3, Hudiksvall

    Under den rådande samhällskrisen önskar vi att du i första hand kontakta oss digitalt. Det underlättar både för dig och oss. Vi kan då på ett effektivare sätt hantera ditt ärende eller fråga.

    • Skicka in dina handlingar till oss via mejl i första hand, framför att välja vanlig post.
    • Mejla oss istället för att ringa.

    Telefontider för bygglovshandläggare
    Tisdagar och torsdagar:

    Telefontid: 10-12

    Telefontider för tillsynshandläggare
    Torsdagar:

    Telefontid: 10-12

     

    Telefontider receptionen

    Telefontid, tisdagar och torsdagar: 10.00-12.00, 0650-193 45

    (lunchstängt 12.00-13.00)

Hudiksvall ska bli Sveriges bästa kommun att leva och verka i – med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050