Lämna synpunkter - Socialtjänst, omsorg, kommunal hälso- och sjukvård och arbetsmarknad
Här kan du lämna synpunkter, klagomål, beröm och förbättringsförslag till verksamheter inom social- och omsorgsförvaltningen. Några exempel är funktionsnedsättning, äldreomsorg, särskilt boende för äldre, hemtjänst, arbetsmarknad, individ- och familjeomsorg, socialt stöd eller fältare.
Kan jag vara anonym?
- Om du önskar vara anonym har vi ingen möjlighet att återkomma till dig med information om hur vi har behandlat dina synpunkter och klagomål. I de fall du önskar svar behöver vi ditt namn och din e-postadress, telefonnummer eller adress.
- Tänk på att inkommande post och e-post till kommunen blir allmän handling, enligt offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att uppgifter som sänds in till oss kan komma att lämnas ut till någon annan som begär att få ta del av dem, om inte särskilda sekretessregler gäller.
- Om till exempel ditt namn eller någon annan uppgift som identifierar dig finns med i det du har skickat in, kan det alltså behöva lämnas ut, om någon begär ut handlingen.
Hur hanteras mina synpunkter?
Dina synpunkter och klagomål skickas in via formuläret här nedan till förvaltningen för registrering och kommer sedan att handläggas av berörd chef eller handläggare.
En sammanställning av inkomna synpunkter och klagomål kommer regelbundet att redovisas för berörd nämnd.
Den samlade kunskapen ger nämnd och förvaltningsledning viktig information om vilka förbättringsområden som ska prioriteras.
Patientnämnden
Om du är missnöjd med något som du har varit med om i kommunens hälso- och sjukvård kan du vända dig till vårdgivaren i din kommun eller patientnämnden.
Patientnämnden har avtal med alla kommuner i Gävleborg och tar alltså emot synpunkter på den vård och omsorg som bedrivs i kommunala boenden och hemsjukvård i länet.
När kan du vända dig till patientnämnden?
Du kan vända dig till patientnämnden för att anmäla problem som har drabbat dig som patient eller anhörig i mötet med vården.
Tjänstepersonerna i patientnämndens förvaltning kan också informera om rättigheter, ge råd samt hjälpa till att reda ut frågor kring något som du har varit med om i vården.
Medicinska bedömningar görs inte av patientnämnden. Patientnämnden och dess förvaltning har tystnadsplikt. All service är kostnadsfri.
Mer om patientnämnden
Mer information om patientnämnden i Region Gävleborg och kontaktvägar:Patientnämnden i Region Gävleborg (regiongavleborg.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.