Arbeta som förstelärare i Hudiksvalls kommun

Hudiksvalls kommun har 60 förstelärare fördelade över alla skolformer. Det finns alltså förstelärare inom förskolan, i förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, vuxenutbildningen samt övergripande på lärandeförvaltningen. Som förstelärare arbetar du undervisnings- och verksamhetsnära med fokus på utveckling som bidrar till ett bättre lärande för kommunens elever.

Hudiksvalls kommuns förstelärarorganisation är unik. Den är resultatet av en mycket målmedveten och välutvecklad strategi, som möjliggör utveckling och stöd till kommunens skolor. Redan 2013, när förstelärarreformen grundades, valde kommunen att även satsa på att ha förstelärare inom förskolan, fastän förskolan inte var en del av den nationella förstelärarreformen. Detta för att säkerställa utveckling och likvärdighet även där. Efter en stor genomlysning av förstelärarorganisationen tilldelades även förskoleklass och den anpassade skolan på alla nivåer förstelärare. Det är vi verkligen stolta över!

Förstelärarorganisationen är speciell också på andra sätt. Bland annat är fördelningen av förstelärartjänster till skolorna behovsprövad. Den utgår från resultaten för eleverna på skolan, antalet obehöriga lärare samt storlek på skolan. En skola med stora behov blir tilldelade ett större antal förstelärartjänster än en skola med mindre behov.

Vad gör förstelärarna?

Förstelärarnas huvudsakliga uppgift är undervisning. Men varje förstelärare har också lite avsatt tid för att arbeta med saker som skolan behöver stöd med att utveckla, ämnes- eller skolutveckling. Fokus för arbetet är dock alltid eleverna och undervisningen i klassrummet.

Det är stor variation på uppdragen. Här är några exempel på utvecklingsområden som förstelärare kan arbeta med:

  • Säkerställa likvärdig utbildning och bedömning för elever som läser SVA.
  • Leda eller delta i ämnesledarnätverk i svenska, matematik och engelska.
  • Utveckla språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen.
  • Arbeta för en ökad samsyn i arbetslaget kring identifierade problem.
  • Stödja personal i professionsutveckling kring arbetssätt som ökar barnens ansvar för sitt eget lärande.
  • Leda läsfrämjande arbete på hela skolan för att öka elevernas läsförståelse och läslust.
  • Utveckla bedömning och sambedömning inom den anpassade skolan.
  • Implementera PASS-processer som ett medel att öka skolnärvaron.
  • Leda utveckling av det kollegiala samarbetet, med fokus på extra anpassningar i klassrummet.

Även uppdragens längd varierar: en förstelärare kan arbeta med samma uppdrag i tre år, två år eller byta uppdrag varje år.

Vid sidan av de förstelärare som finns på varje skola finns också tre förstelärare som arbetar skolövergripande med språk-, läs- och skrivutveckling mot hela kommunens skolor. I första hand arbetar de mot de förstelärare som är ämnesansvariga i svenska i grundskola och gymnasium men även mot andra aktörer som påverkar elevernas undervisning. Det kan röra sig om bland annat specialpedagoger, speciallärare, personal på skolbibliotek samt kommunens lektorer i matematik och svenska.

Just nu arbetar språk-, läs- och skrivutvecklarna (SLS-utvecklarna) bland annat med att säkerställa att varje skola får tillgång till ett skolbibliotek med medier som är anpassade för de barn som finns på just den skolan för att ge alla elever möjligheter att utveckla sitt läsande och sin läslust. Tanken är att SLS-utvecklarna så småningom även ska samarbeta med förstelärare i förskoleklass och förskolan. Skolövergripande arbetar även två förstelärare som arbetar mot kommunens förskoleklasser, för att säkerställa likvärdighet i den undervisningen.

Alla förstelärare i kommunen är med i nätverk där de får kontinuerlig handledning, utbildning, kunskap om ny aktuell forskning och stöd i att genomföra sitt arbete. De som är förstelärare i svenska, matematik och engelska på grundskolan och gymnasiet är med i varsina ämnesledarnätverk. Dessa nätverk har även stöd av lektorn i matematik och lektorn i svenska.

Alla förstelärare som har uppdrag av mer skolutvecklingskaraktär är med i ett annat nätverk, enbart för dem. I kommunen finns också en samordnare av karriärtjänster som enbart arbetar med frågor relaterade till förstelärare och deras arbete.

Hur länge är man förstelärare och vad händer efteråt?

Förstelärartjänsterna är på 3 år. Du som söker en förstelärartjänst blir anställd som förstelärare i Hudiksvalls kommun och får då en tillsvidareanställning som förskollärare eller lärare med tidsbunden försteläraranställning på 3 år. När din anställning som förstelärare avslutas återgår du till din lärartjänst. Du är naturligtvis fri att söka alla förstelärartjänster på din skola eller på förvaltningsnivå, förutsatt att du har rätt kompetens.

Får jag lönepåslag som förstelärare?

Ja. För den period som du är förstelärare görs ett lönepåslag på din lärarlön på 5 000 kronor. Du får också nedsättning i din tjänst med minst 4,5%, vilket motsvarar två timmar i veckan. För dig som har förvaltningsövergripande förstelärartjänst, där uppdraget är större, ges nedsättning med 30 % för att kunna klara uppdraget.

I och med att du avslutar din anställning som förstelärare efter 3 år så upphör också lönepåslaget samt nedsättningen.

För att få en tjänst som förstelärare i Hudiksvalls kommun måste du uppfylla en rad kvalifikationer. Det finns både grundkrav och lokala krav för Hudiksvalls kommun.

Grundkravet är att förstelärare:

  • ska ha lärarlegitimation
  • har minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning,
  • undervisar på minst 50 % av sin tjänst
  • har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen

Lokala krav är att försteläraren:

  • har hög legitimitet bland kollegor
  • har ett engagemang som sträcker sig utanför det egna klassrummet
  • har förmågan att handleda kollegor eller en vilja att utveckla en förmåga att handleda

Krav vi ställer på samtliga lärare, även förstelärare:

  • har gedigna kunskaper i det ämne eller ämnesområde som läraren undervisar i
  • reflekterar över processer i klassrummet
  • är intresserad av att utveckla sin egen professionalism
  • kan kommunicera med såväl elever, kollegor som vårdnadshavare.
  • kan anpassa undervisningen efter elevernas förutsättningar och i samband med detta tillämpa mångfald i metoder och arbetssätt i syfte att förbättra elevernas studieresultat
  • medverkar till att höja resultaten