Ny teknik och nya arbetssätt som underlättar arbetet inom äldreomsorgen

Om vi ska klara av att erbjuda välfärdstjänster även i framtiden måste vi göra saker på nya sätt. Därför arbetar vi målmedvetet med att utveckla äldreomsorgen genom bland annat digitala lösningar som stärker kvaliteten, ökar tryggheten och frigör mer tid för omsorg.

Digitala lösningar hjälper oss att hantera omställningen till framtidens äldreomsorg genom att göra vården mer effektiv och trygg:

  • Tekniken gör att vi kan följa din hälsa bättre och snabbare reagera om du behöver hjälp.
  • Personalen kan arbeta smartare, så de kan ta hand om fler personer samtidigt.
  • Det frigör tid för personalen att ge dig mer personlig omsorg och stöd.

På så sätt kan vi fortsätta ge bra vård och omsorg, även när fler behöver hjälp.

Telefoner som arbetsredskap

Upplever du att vi använder våra telefoner mycket? Det stämmer. I våra telefoner ser vi vilken hjälp och medicin just du behöver. Via våra telefoner får vi också larm om någon behöver oss. Det gör att våra telefoner blir ett viktigt arbetsredskap för att öka din trygghet. De gör också att vi kan frigöra mer tid till mötet med dig.

Digitalt först inom särskilt boende

Inom särskilt boende är Skyttegillet först ut med att testa vårt nya arbetssätt som vi kallas ”digitalt först”. Det innebär att vi i första hand använder digitala verktyg där det är möjligt och meningsfullt, för att stödja dig i vardagen.

Två centrala delar i det nya arbetssättet är:

  • möjlighet till digitala tillsyner
  • införandet av avancerad fallteknik

Digitala tillsyner gör det möjligt att följa upp brukarnas välmående utan att störa deras nattsömn, vilket bidrar till en lugnare miljö på våra boenden. Samtidigt skapar falltekniken trygghet genom att snabbt larma personal vid ett fall, vilket minskar både risken för skador och tiden innan hjälp når fram.

Digitala lösningar inom hemtjänsten

Inom hemtjänsten fortsätter vi bygga vidare på de digitala lösningar som redan finns på plats. För att öka säkerheten och integriteten för dig som brukare har vi sedan tidigare infört digitala tillsyner och låsfria dörrar som öppnas via en app i personalens mobiltelefon.

Andra viktiga steg inom hemtjänsten är möjligheten att dokumentera direkt i mobiltelefonen samt att signera läkemedel digitalt. Det bidrar till en säkrare läkemedelshantering.

Del av omställningen till framtidens äldreomsorg

Kommunen gör ett stort omställningsarbete för att anpassa verksamheten till en föränderlig omvärld och befolkningsutveckling. Läs mer om omställningen:

Omställning framtidens äldreomsorg