Konsumentvägledning

Kommunvägledarna i kommunens servicecenter kan:

  • hjälpa dig att identifiera om frågan är en konsumentfråga
  • hjälpa dig att förstå dina rättigheter och skyldigheter vid öppet köp, bytesrätt,
    ångerrätt, garanti och reklamation
  • hänvisa dig vidare till den aktör som kan ge ytterligare stöd.

Kostar det något?

Nej, rådgivningen är kostnadsfri.

Vad bör jag tänka på innan jag köper något?

Det är klokt om du skaffar dig information och läser det finstilta innan du köper något eller ingår ett avtal.

Behöver jag ha en tilläggsförsäkring när jag köper en vara?

När du köper till exempel en TV eller en dator händer det att försäljaren erbjuder dig en extra försäkring för produkten. Fundera en extra gång om du behöver tilläggsförsäkringen.

Börja med att se efter vilket skydd du har via din hemförsäkring. Om du överväger att köpa en specialförsäkring eller tilläggsförsäkring ger Konsumenternas försäkringsbyrå mer råd och information på sin hemsida.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med den vara eller tjänst jag har köpt?

Börja med att klaga hos den du har köpt varan eller tjänsten av. Om ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden:

Tycker du att det är svårt att klaga? 

Konsumentverkets klagoguide har bra tips!

Hallå Konsument kan ge dig fördjupad vägledning

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Hallå konsument ger också allmän information om vilka regler som kan gälla vid transaktioner inom delningsekonomi och vid andra avtal mellan privatpersoner om köp av varor eller tjänster.

Hallå Konsument - Konsumentvägledning på andra språk

Tyck till om sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig!




Skriv ut

Kontakt

Hudiksvall ska bli Sveriges bästa kommun att leva och verka i – med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050