Digitala inköp via hemtjänsten

En person sitter vid ett bord med en mugg och ett fat med en smörgås.

Medarbetare inom hemtjänsten beställer dina varor tillsammans med dig. Du som brukare har möjlighet att påverka inköpen genom att själv välja varor och ta del av extrapriser.

Hudiksvalls kommun kommer under hösten 2024 att införa ett nytt arbetssätt inom hemtjänsten vid inköp av dagligvaror. Förändringen innebär att hemtjänsten handlar dagligvaror via matvarubutikernas e-handel.

Du som får hjälp vid inköp av dagligvaror kommer att få information av din hemtjänst. Målet är att alla inköp inom utvalda områden ska ske via e-handel från och med hösten 2024.

  • Genom att övergå till att handla dagligvaror via e-handel får du som brukare möjlighet att vara med och påverka inköpen genom att själv kunna välja varor och ta del av extrapriser.
  • Det kommer dessutom att bidra till en säkrare hantering av medel eftersom du inte behöver lämna ifrån dig pengar eller betalkort.
  • Du kommer att få mer information direkt från medarbetare inom hemtjänsten.

Så fungerar digitala inköp

Alla inköp sker genom att en medarbetare tillsammans med dig som brukare väljer ut varor att beställa. Om du inte vill delta i beställningen kan medarbetaren göra en beställning på egen hand efter dina önskemål av varor. Hemtjänsten har med sig den digitala utrustning som behövs för att handla om du inte har egen utrustning för detta.

Hur går beställningen till?

  • Hemtjänsten har med sig utrustning som behövs för att handla. Innan beställningen skickas i väg ser du slutsumman för dina inköp. Du betalar endast för de varor du beställer.
  • Om du inte vill delta i beställningen kan medarbetaren beställa varor efter dina önskemål.
  • Medarbetare inom hemtjänsten genomför beställning tillsammans med dig. Där kan du välja varor och ta del av rabatter och andra erbjudanden.

Hur får jag mina varor levererade?

  • Varorna levereras hem till dig vid en förbestämd tidpunkt av hemtjänsten
  • Du som behöver hjälp med att plocka in varor i kyl, frys eller skafferi kan få hjälp med det.
  • Det är viktigt att du är hemma vid leveransen.

Hur betalar jag?

Betalningsalternativen varierar beroende på vilken butik du beställer dina varor ifrån. Du kommer få mer information från medarbetare inom hemtjänsten om vilka betalningsalternativ som gäller för dig.

Vanliga frågor och svar

Du som brukare kommer att få information via brev i god tid inför förändringen. Målet är att alla inköp ska ske via nätet från och med hösten 2024.

Om du inte själv kan beställa, så kommer medarbetare inom hemtjänsten hem till dig och hjälper dig att beställa varor.

De flesta matvarubutiker tar ut en avgift för att plocka och packa varor. Vissa butiker har ingen plockavgift, i vissa butiker ingår plockavgiften om du handlar över en viss summa. Väljer du att betala med faktura kan en fakturaavgift tillkomma.

Det beror på vilken butik du tillsammans med hemtjänsten väljer att handla från. Vissa av butikerna erbjuder betalning med faktura.

Om du inte själv har den utrustning som behövs tar hemtjänsten med sig den digitala utrustning som behövs för att handla.

Vid beställning av varor kommer bokningstid för leverans att bestämmas.

Hemtjänsten levererar varorna hem till dig. Vissa butiker erbjuder fri hemkörning.

Hemtjänsten hjälper dem som har behov av hjälp med uppackning.

Ja du kan välja varor och varumärken, ta del av erbjudanden och få information om den totala kostnaden på varorna innan betalning.

Ja, du kan ta del av extrapriser och erbjudanden via den affär du väljer i samband med att du och medarbetare inom hemtjänsten gör beställningen.

Mer om digitala inköp

Även andra kommuner har digitala köp via hemtjänsten. Filmen visar när hemtjänsten i Kramfors kommun utför ett digitalt köp tillsammans med en brukare.Större delaktighet och mer varierade inköp (kramfors.se) Länk till annan webbplats.