Personligt ombud

Två personer sitter på en parkbänk utomhus

Har du ett långvarigt psykiskt funktionshinder? Har du kört fast mellan olika instanser och myndigheter? Har du tappat kontrollen över ditt liv? Då kan kanske ett Personligt ombud hjälpa dig.

Personligt ombud är ett stöd för dig med psykisk funktionsnedsättning. Vi jobbar för att du ska få ta del av samhällets utbud av till exempel vård, stöd och service på samma villkor som alla andra.

Ett Personligt ombud:

  • hjälper dig att samordna insatser från olika myndigheter.
  • jobbar tillsammans med dig, inte åt dig.
  • kan inte besluta om insatser.
  • arbetar inte med personer som är inne i ett pågående missbruk eller beroende.

Vem kan få ett Personligt ombud?

Personligt ombud vänder sig till dig med långvarig psykisk funktionsnedsättning. Du ska vara 18 år eller äldre.

Vilken hjälp kan jag få av ett Personligt ombud?

Vi hjälper dig att få det stöd och den service du har laglig rätt till. Det kan till exempel vara:

  • Guidning i kontakten med olika myndigheter. Vi kan till exempel hjälpa dig att tolka ett beslut eller stöd i hur du fyller i en ansökan.
  • Stöd i kontakten med sjukvården, som till exempel att följa en remiss.
  • Reda ut missförstånd i kontakt med olika myndigheter.

Hur fungerar Personligt ombud?

Ett Personligt ombud är fristående från myndigheter och ersätter inte andra yrkesgruppers insatser, som god man, boendestöd, kontaktperson, personal från psykiatrin eller liknande. Du kan ha rätt till ett Personligt ombud även om du redan har hjälp av någon av dessa.

Hur ansöker jag om Personligt ombud?

Du kan ringa eller skicka e-post till oss. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kontakt”

Någon annan kan hjälpa dig att förmedla kontakten, men huvudsaken är att det är du som önskar Personligt ombud och uttrycker det som en egen önskan.

Vanliga frågor och svar om Personligt ombud

Nej, du kontaktar oss utan remiss.

Ja, du som anhörig kan kontakta oss för att få information om vad vi kan erbjuda. Men du kan inte ansöka om Personligt ombud åt din anhörig. Du kan förmedla kontakten, men personen som önskar Personligt ombud måste uttrycka det som en egen önskan.

Ja, vi har tystnadsplikt

Nej, vi kan träffas var som helst. Det behöver inte vara på vårt kontor.

Ja, du kan få stöd innan ett möte. Du kan också få stöd efter mötet, för att till exempel förstå vad sas.

Nej, vi för inga journaler. Men ditt ärende finns i minnesanteckningar hos oss. När du sedan fått den hjälp du behöver och vi avslutar ditt ärende finns dina minnesanteckningar kvar i tre månader. Sedan raderas dem.

Ja, det kan du. Efter slutfört uppdrag avslutas kontakten, men du är välkommen att söka Personligt ombud flera gånger med nya uppdrag.

Tiden varierar och beror på hur länge du behöver stöd. Uppdraget som Personligt ombud är slutfört när andras insatser fungerar.

Nej, vi är fristående från myndigheter och arbetar endast på uppdrag av klienten.