Trygghetstelefon

En tjej ur personalen, klädd i sina rosa arbetskläder, sitter på en uteplats och samtalar med en boende i skuggan. Hon håller sin hand ovanpå den äldre damens hand.

Med trygghetstelefon, trygghetslarm kopplat till din telefon, når du personal från hemtjänsten dygnet runt. Larmknappen bär du i ett band runt handleden eller halsen.

När kan jag få trygghetstelefon?

Ditt hjälpbehov avgör vilka insatser du kan få.

Vad kostar trygghetstelefon?

Du som har trygghetstelefon betalar en avgift per månad. Avgiften för trygghetstelefon ingår i maxtaxa. Det innebär att du inte betalar mer än maxtaxa oavsett hur många insatser du har. Mer information om avgifterna hittar du här:

Taxor och avgifter för hjälp och avlastning i hemmet

Hur ansöker jag om trygghetstelefon?

Du ansöker via vår blankett.

Du kan skicka din ansökan direkt till oss eller kontakta oss om du har frågor kring hur du ska ansöka.

Vanliga frågor och svar om ansökan

När vi tagit emot din ansökan går vi igenom dina behov och önskemål. Därefter prövas din ansökan och du får ett beslut.

Hur lång tid det tar innan du får hjälp varierar. Det beror bland annat på vad du ansökt om.

Ja, det kan du. Men om du inte kan ansöka själv krävs fullmakt för att någon annan ska kunna göra det i ditt ställe. Ansökan kan också göras med hjälp av god man eller förvaltare.

Har du frågor om ansökan kontaktar du kommunens socialsekreterare - Äldre.

Ja, om du har fått avslag på din ansökan om bistånd eller ett avgiftsbeslut du inte är nöjd kan du överklaga det. Är du osäker på hur du överklagar kan du få hjälp av en handläggare.

Överklaga beslut från Socialtjänsten