Ansök om auktorisation

Endast entreprenörer som är godkända (auktoriserade) av kommunen får samla in vissa material och avfall vid flerbostadshus och verksamheter. För att bli godkänd måste du som entreprenör ansöka om auktorisation. Här kan du läsa om vilka avtal som gäller och hur du ansöker.
Hudiksvalls kommun tillämpar auktorisation för insamling, transport och avsättning för vissa delar inom det kommunala ansvaret. Det gäller fyra områden som du som entreprenör kan ansöka om.
- Förpackat livsmedelsavfall från detaljhandel
- Textilavfall från hushåll och detaljhandel
- Förpackningsinsamling i flerbostadshus
- Insamling av tidningar
Förpackat livsmedelsavfall från detaljhandel
Allt biologiskt nedbrytbart köks- och livsmedelsavfall är sedan 1 januari 2024 kommunalt avfall. Livsmedelsavfall ska samlas in separat för återvinning och får alltså inte gå till förbränning. Detta gäller även före detta livsmedelsavfall från verksamheter och detaljhandel.
Hämtning av livsmedelsavfall
Livsmedelsavfall från butiker är ett avfall under kommunalt ansvar vilket innebär att det får hämtas endast av kommunen, den kommunen anlitar eller auktoriserar. Avfallet klassas som före detta livsmedelsavfall och därför gäller särskilda krav vid transport, omlastning och behandling. Information om specifika regler finns i auktorisationsdokumenten.
Krav på särskiljande av förpackning och dess innehåll
I lagstiftningen finns även ett krav på särskiljande av förpackning från dess innehåll vilket innebär att avfall inte längre får slängas i sina förpackningar. Avskiljandekravet gäller oavsett om innehållet utgörs av livsmedel eller annat avfall. Möjlighet till dispens från avskiljandekravet kan sökas via Norrhälsinge miljökontor, kontakta miljokontoret@hudiksvall.seför mer information. Auktorisation kan sökas för att hämta både förpackat och oförpackat livsmedelsavfall, hämtning av förpackat avfall förutsätter dock att verksamheten som avfallet hämtas från har beviljats dispens från avskiljandekravet.
Så här ansöker du
Börja med att ladda ner och läsa igenom våra Administrativa föreskrifter
samt Auktorisationsavtal
Därefter laddar du ner Ansökningsdokumentet fyller i, signerar och skickar till oss.
Scanna in dokumentet och maila till
eller skriv ut och skicka till Hudiksvalls kommun, 824 80 Hudiksvall.
Textilavfall från hushåll och detaljhandel
Från 1 januari 2025 gäller krav på utsortering och separat insamling av textilavfall från hushåll och verksamheter. Kommunerna får ansvaret för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall (gäller både från privata hushåll och verksamheter). Kommunen ansvarar även för informationsinsatser kopplat till de nya kraven.
För att kunna bedriva insamling av textil som utgör kommunalt avfall krävs från 2025-01-01 att ett auktorisationsavtal tecknats med kommunen. Avtalet medför inte rätt att utan kommunens godkännande utforma system och samla in textil som utgör kommunalt avfall.
Så här ansöker du
Börja med att ladda ner och läsa igenom våra Administrativa föreskrifter
samt Auktorisationsavtal
Därefter laddar du ner Ansökningsdokumentet fyller i, signerar och skickar till oss.
Scanna in dokumentet och maila till
eller skriv ut och skicka till Hudiksvalls kommun, 824 80 Hudiksvall.
För mer information, läs riktlinjerna för textilavfallet.
Förpackningsinsamling i flerbostadshus
Från och med 1 januari 2024 har kommunerna tagit över ansvaret för insamling av förpackningar från hushåll. Hudiksvalls kommun har valt att införa ett auktorisationssystem. Företag och föreningar som samlar in förpackningar i flerbostadshus behöver ansöka om och bli godkända för auktorisation.
Som flerbostadshus räknas bostadshus med minst tre bostadslägenheter, till exempel hyresrätter, bostadsrättsföreningar och samfälligheter med gemensamt miljörum samt specialbostäder som LSS-boende, vårdboende och gruppboende.
Hudiksvalls kommun auktoriserar de som ansöker om att få samla in förpackningar och som uppfyller våra krav.
Exempel på krav är att entreprenören:
- följer miljökraven i auktorisationen
- rapporterar statistik till kommunen kring antal hushåll som har fastighetsnära insamling och vilka mängder förpackningar som samlas in
Så här ansöker du
Börja med att ladda ner och läsa igenom våra Administrativa föreskrifter
samt Auktorisationsavtal
Därefter laddar du ner Ansökningsdokumentet fyller i, signerar och skickar till oss.
Scanna in dokumentet och maila till
eller skriv ut och skicka till Hudiksvalls kommun, 824 80 Hudiksvall.
Insamling av tidningar
I december 2020 beslutade regeringen att kommunerna tar över ansvaret för insamling och återvinning av returpapper från och med 2022, då det nuvarande producentansvaret upphör. Med returpapper menas tidningar, tidskrifter, direktreklam, kataloger och liknande produkter.
Entreprenörer inom tidningsinsamling måste bli godkända av Hudiksvalls kommun för att kunna samla in tidningar. Fastighetsägare får i sin tur teckna avtal med de godkända insamlarna för att få tidningar hämtat vid fastigheten. Hämtningen av tidningar vid fastigheten betalar du som vanligt till tranportören.
De fastighetsägare som inte tecknar avtal om insamling av tidningar kan hänvisa boende till återvinningsstationerna.
Så här ansöker du
Kraven som behöver vara uppfyllda för att kunna ansöka om auktorisering står i de administrativa föreskrifterna. Börja med att ladda ner och läsa igenom våra Administrativa föreskrifter
Du ansöker om godkännande (auktorisering) via vår e-tjänst:
Hudiksvalls kommun prövar ansökan inom fyra veckor från att ansökan inkommit till kommunen. Leverantörer kan när som helst under auktorisationstiden ansöka om att ansluta till systemet.