Denna nyhet är äldre än 12 månader och kan innehålla information som inte längre är aktuell.

Nu kan du nyttja biblioteken mer med hjälp av självserviceöppet

Har du svårt att hinna med ett besök på biblioteket innan det stänger? Nu utökar vi vår tillgänglighet och erbjuder självserviceöppet på alla våra bibliotek i kommunen. Det innebär att du kan nyttja biblioteken ännu mer – även utanför ordinarie öppettider. Allt du behöver är ett bibliotekskort med pinkod.

– Det känns bra att vi som kommun nu kan erbjuda bibliotekets tjänster alla dagar i veckan mellan klockan 8-21. Utifrån befintliga resurser har öppettiderna på de mindre biblioteken varit en utmaning. Men i och med att vi utökar självservice kan även invånarna i de mindre orterna få tillgång till biblioteken alla dagar i veckan, säger Johan Anderung, bibliotekschef inom Hudiksvalls kommun.

Självserviceöppet innebär att du med hjälp av ditt bibliotekskort kan besöka biblioteket utanför ordinarie öppettider. Under ditt besök kan du göra allt som du kan göra under ordinarie öppettider, förutom att få hjälp av personalen. Du kan till exempel låna och återlämna böcker, läsa dagstidningar, hämta reservationer eller använda våra datorer, skrivare och wifi. Du kan också besöka biblioteket med dina barn eller nyttja biblioteket för studier. Kanske vill du bara ha en lugn plats att sitta på.

Självserviceöppet i hela kommunen

Bjuråkers bibliotek är sist ut bland biblioteken i kommunen att erbjuda självserviceöppet. Deras anslutning innebär att alla bibliotek i Hudiksvalls kommun nu erbjuder självserviceöppet, alla dagar i veckan.

– Biblioteken är till för hela kommunens invånare och därför måste man kunna besöka oss när det passar en själv bäst och självserviceöppet möjliggör det, oavsett om det är dag, kväll eller helg, säger Erik Hägg, bibliotekarie på Hudiksvalls bibliotek.

Förutom att alla kommunens bibliotek nu erbjuder självserviceöppet utökas dessutom självserviceöppettiderna med en timme, och du kommer ha möjlighet att besöka biblioteken mellan kl. 8–21.

Biblioteken är till för alla

Genom självserviceöppet har du som invånare möjlighet att nyttja bibliotekets tjänster, oavsett var du bor eller hur din livssituation ser ut.

– Det är begränsade öppettider på många av våra mindre bibliotek vilket gör att man kanske inte hinner besöka biblioteket den där enda kvällen det är öppet. Jag tycker att biblioteket är allas plats och självserviceöppet gör det bättre för invånarna då de får möjlighet att nyttja det efter sina tider och att de får känna att det är deras bibliotek, säger Arvid Karlsson, bibliotekarie på Bjuråkers bibliotek.

Beslutet att införa självserviceöppet har ingen påverkan på bibliotekens ordinarie öppettider eller resurser, utan det handlar helt enkelt om att göra biblioteken mer tillgängliga, så att ännu fler kan ta del av bibliotekets tjänster.

– Det känns verkligen toppen att ha gjort den här satsningen, i synnerhet då den inte belastar den kommunala budgeten. Investeringen är helfinansierad av statliga medel från Kulturrådets Stärkta bibliotek. Vi drar inte ner utan vi satsar och säkerställer bibliotekets närvaro i alla delar av kommunen, säger Johan Anderung.

Uppskattat av besökarna

Delsbo bibliotek har haft självserviceöppet i flera år och det har tagits väl emot av besökarna;

– Det är mycket uppskattat av besökarna. Framförallt barnfamiljer som kan tycka det är skönt att komma på en helg eftersom det är lite sent efter förskola och skola. Men också uppskattat av studenterna som gärna kommer hit och studerar, säger Hedda Winther Brink, bibliotekarie på Delsbo bibliotek.

Hudiksvalls bibliotek har också de haft självserviceöppet ett tag, och även om det till en början fanns en oro över hur det skulle fungera i praktiken så har allt fungerat väldigt väl:

– Till en början var en del av våra besökare oroliga över att det skulle innebära skadegörelse på deras bibliotek. Men vi har upplevt att det snarare är tvärtom. Att människor är mer noggranna och tar bättre hand om biblioteket under självserviceöppet. Det är som att vi har givit dem ett förtroende att besöka biblioteket fast vi inte är här och då tar de tillvara på det förtroendet, säger Erik Hägg.

Hur gör jag om jag vill besöka biblioteket under självserviceöppet?

För att komma in på biblioteket utanför ordinarie öppettider behöver du ansöka om behörighet för självserviceöppet. Alla som har fyllt 18 år kan göra det.

På Hudiksvalls kommuns webbplats kan du läsa mer om självserviceöppet, hur du ansöker om det samt hur det fungerar i praktiken:

Självserviceöppet på biblioteken

Välkommen att använda bibliotekets tjänster, när det passar dig bäst!