Tillsammans för en mer inkluderande skola
För tre år sedan skrev rektor Anna Bylin till Glada Hudik-teaterns verksamhetsledare Pär Johansson och bad om hjälp. På Västra skolan finns både vanlig grundskola och anpassad grundskola men fast de delar skolgård var verksamheterna strikt uppdelade och det ville Anna Bylin ha hjälp att ändra på.
Efter att ha spanat runt konstaterade Pär Johansson att det ser lika ut på många håll i landet och drog igång projektet Tillsammans, där fyra barn från grundskolan och fyra barn från anpassade grundskolan på Västra skolan följer varandra under tre år. Resultatet kan man just nu se på Hudiksvalls teater där eleverna nu spelar sin bejublade nytolkning av Gummi-Tarzan.
- Både eleverna och vi vuxna har varit med om en fantastisk resa. Jag hoppas att vi kan inspirera andra att våga göra som vi, säger Anna Bylin.
Det är många som tar chansen att se föreställningen som spelas vid sju tillfällen nu i vår, inte minst skolfolk från andra delar av landet. Besökarna får också se en dokumentärfilm som spelats in under projektet.
- Vårt mål har varit att skapa en hudikmodell för hur man kan jobba för att att öka förståelsen för varandra, skapa en mer inkluderande skola och övervinna fördomar, säger Pär Johansson.
Projektet Tillsammans finansieras av Erling-Perssons stiftelse med fem miljoner kronor under tre år.