Hudiksvalls kommun har fortsatt höga resultat i företagsklimatundersökning

Kommunentrén

Hudiksvalls kommun deltar i Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) Öppna jämförelser om företagsklimat från Insikt - en servicemätning av kommunens myndighetsutövning gentemot företag. Hudiksvalls kommun totala nöjd-kund-index (NKI) är kvar på en oförändrad hög nivå: 78 av 100.

-Mätningen Insikt ger en bra indikation på service och företagsklimat eftersom undersökningen inte är en attitydundersökning utan bygger på intervjuer med människor i företag som varit i konkret kontakt med kommunen i olika frågor, inte på allmänt tyckande, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Löthstam.

I 2023 års undersökning har 213 kommuner deltagit och svarsfrekvensen var 47 % i Hudiksvalls kommun.

De myndighetsområden som mäts är bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Nöjd Kund-Index

Företagen har fått bedöma sex faktorer i den kommunala myndighetsutövningen; bemötande, tillgänglighet, kompetens, effektivitet, rättssäkerhet och information. Totalresultatet mäts i Nöjd Kund-Index (NKI), på en skala 1-100.

De serviceområde som företagarna är mest nöjda med är bemötande som får ett index på 84. Samtliga serviceområden har ett index mellan 78-84. Sett till myndighetsområden ges Livsmedelskontroll (86) högst betyg medan Bygglov (54) ges lägst betyg.

Undersökningen ger inte bara svar på vad företagen är nöjda respektive mindre nöjda med. Den ger också svar på vilka serviceområden som är viktigast för helhetsbedömningen. I Hudiksvalls kommun anser företagarna att bemötande, rättssäkerhet och effektivitet i nuläget har en positiv inverkan på helhetsattityden. Det finns även ett visst förbättringsutrymme gällande tydligheten i gällande lagar och regler.