Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedrägerierna

Hand som skriver på ett tangentbord.

Bedrägeriförsöken ökar och har kommit att bli ett stort samhällsproblem. Bedragarnas metoder ändras hela tiden. Ju mer du känner till om hur det kan gå till desto lättare är det att undvika att bli lurad.

Sveriges banker har tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd om hur man själv kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier. Initiativet Svårlurad! syftar till att alla ska bli just det – Svårlurade.

Bli svårlurad (svarlurad.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För en ganska kort tid sedan var det en god man som lurades att logga in på sin bank och förlorade en hel del pengar och vad värre var så gick bedragarna även in på huvudmännens konton och länsade (görligt eftersom de hade samma bank). Ställföreträdaren hade en försäkring som gick in och täckte huvudmännens förluster men sin egen förlust fick han stå för själv. Bankerna ersätter normalt inte den här typen av bedrägerier eftersom den drabbade själv loggar in.