Glada Hudik - Varumärkesplattform

Ett stor hjärtformad bild innehållande ett bildkollage med bland annat barn i olika situationer.

När vi talar om Glada Hudiks varumärke menar vi vad man känner när man tänker på Hudiksvall. Varumärket är ett verktyg för att utveckla och marknadsföra Glada Hudik samt stärka Hudiksvalls attraktions- och konkurrenskraft.

Ju mer välkänt och omtyckt varumärket är desto lättare är det att locka fler besökare, invånare och etableringar och nå vår vision. Alla som har en relation till Glada Hudik har en del i varumärket och vi kan alla vara med och utveckla det. Närmare tusen personer har hittills engagerat sig i varumärkesarbetet, folk i alla åldrar och med olika bakgrund.

Tycker du om Glada Hudik?

Bra, då kan du från och med nu titulera dig varumärkesutvecklare. Eller ambassadör för Glada Hudik om du hellre vill det. Alla vi som känner för Hudik kan vara med och utveckla varumärket. Du behöver inte kunna varumärkesplattformen utantill men tänk gärna på vad de olika delarna kan betyda för din egen del, på jobbet, i skolan eller på fritiden.

Att vara en god ambassadör för Glada Hudik behöver inte vara svårt. Ibland visar du ett par turister vägen till Hälsinglands Museum, andra gånger kan det räcka med att du säger ”hej” till någon du aldrig har sett tidigare. Varumärkesutveckling kan också handla om att tro på en vild idé, hitta nya samarbeten och utveckla Glada Hudiks tillgångar så att vi uppnår vår vision och blir Sveriges bästa kommun att leva och verka i.

Läs varumärkesplattformen

Ingen äger varumärket. Alla kan påverka det.

När vi talar om Glada Hudiks varumärke menar vi vad man känner när man tänker på Hudiksvall. Varumärket är ett verktyg för att utveckla och marknadsföra Glada Hudik samt stärka Hudiksvalls attraktions- och konkurrenskraft. Ju mer välkänt och omtyckt varumärket är desto lättare är det att locka fler besökare, invånare och etableringar och nå vår vision. Alla som har en relation till Glada Hudik har en del i varumärket och vi kan alla vara med och utveckla det.

Närmare tusen personer har hittills engagerat sig i varumärkesarbetet, folk i alla åldrar och med olika bakgrund. Begreppet Glada Hudik har använts länge, minst 150 år. Många känner redan till Hudik, nu ska vi få dem att lära känna oss bättre och tillsammans kan vi skapa Sveriges bästa kommun att leva och verka i.

Vi vill bli bäst!

Vår vision Sveriges bästa kommun att leva och verka i - med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050 hjälper oss att lyfta blicken och att sträva åt samma håll för att utveckla Glada Hudik.

För att uppnå vår vision måste vi bli bäst på att bli bättre. Vi ska vara öppna för varandras idéer och söka samarbeten över alla gränser. I Glada Hudik ska vi inte ha högt i tak. Vi ska inte ha något tak.

Övergripande mål

Vårt visionsarbete har tre övergripande mål, som beskriver den plats vi tillsammans skapar för boende, besökare, företag och varandra.

Glada Hudik ska kännetecknas av:

  • Attraktiv och hållbar livsmiljö
  • Samhällstjänster av högstakvalitet
  • Blomstrande näringsliv

Starka tillgångar att utveckla

När vi frågar människor vad de förknippar Glada Hudik med återkommer två teman. Det ena är själva platsen Hudiksvall med närhet till vatten, en attraktiv småstad och en levande landsbygd. Det andra är den speciella Glada Hudik-anda som många menar finns här. Genom att utveckla dessa tillgångar bidrar vi till att uppfylla vår vision.

Platsen Hudiksvall

Vatten ligger de flesta människor varmt om hjärtat. I Hudiksvalls
kommun har vi det väl förspänt med både söt- och saltvatten. Skärgården med över hundra öar inbjuder till på bad, båtliv och fiske.

Kommunen rymmer en storslagen och varierande natur med blånande berg och stora skogar.

Kulturen har djupa rötter och gör sig påmind bland annat genom de stolta hälsingegårdarna.

Här finns både en levande landsbygd och en aktiv småstad som erbjuder restauranger, kaféer, shopping och uteliv för de flesta smaker. Och det är nära till allt med naturen runt knuten och havet mitt i stan.

Glada Hudik-andan

Vi har en viktig tillgång i Glada Hudik som faktiskt gör det möjligt att uppnå vår vision: Glada Hudik-andan! Det är ett förhållningssätt som kan sammanfattas med ett antal ord som beskriver oss hudikbor:

  • Glädje. Gästfrihet. Okonstlad - vi gör oss inte till!
  • Nytänkande - här finns många företag som har sin början
    i mer eller mindre vilda idéer från entreprenörer och innovatörer från trakten.
  • Handlingskraft - här finns en kraft att faktiskt också genomföra
    sina idéer.
  • Framtidstro - tro på att möjligheter till utveckling och ett
    gott liv här i Hudiksvall.
  • Omtanke - Glada Hudik-teatern är ett gott exempel!

Tycker du om Glada Hudik?

Bra, då kan du från och med nu titulera dig varumärkesutvecklare. Eller ambassadör för Glada Hudik om du hellre vill det.

Alla vi som känner för Hudik kan vara med och utveckla varumärket. Du behöver inte kunna den här varumärkesplattformen utantill men tänk gärna på vad de olika delarna kan betyda för din egen del, på jobbet, i skolan eller på fritiden. Att vara en god ambassadör för Glada Hudik behöver inte vara svårt. Ibland visar du ett par turister vägen till Hälsinglands Museum, andra gånger kan det räcka med att du säger ”hej” till någon du aldrig har sett tidigare.

Varumärkesutveckling kan också handla om att tro på en vild idé, hitta nya samarbeten och utveckla Glada Hudiks tillgångar så att vi uppnår vår vision och blir Sveriges bästa kommun att leva och verka i.

Här finns varumärkesplattformen i form av bilder.

Bild två i varumärkesplattformen Glada Hudik
Bildkollage - tre skrattande flickor, en kille som balanserar på sin cykel vid kajkanten i Hudiksvall, en anställd på ett äldreboende som samtalar med en boende sittande utomhus och en skidåkare som deltog i evenemanget Snösvängen. Under bilden finns en text om att "Vi vill bli bäst!".
Bildkollage - utsikt över centrala Hudiksvall, båthusen vid Möljen, en anställd på ett äldreboende pratar med en boende sittande på en bänk utomhus och en man som arbetar inom industrin. Under bilden finns en text om "Övergripande mål".
En stor blå pratbubbla med vit text. Texten består av enskilda ord som ligger huller om buller. Under bilden finna en text om "Starka tillgångar att utveckla".
Ett stor hjärtformad bild innehållande ett bildkollage med bland annat barn i olika situationer. Ovanpå bilden finns några meningar i vit text som beskriver vad som kännetecknar Glada Hudik.
Ett bildkollage från fyra olika platser i Hudiksvall. Skog, centrala Hudiksvall, båthamnen och uteserveringen på Dackås konditori. Under bilden finns en text om "Platsen Hudiksvall".
Ett bildkollage - en pojke skrattar, två äldre damer sitter på solbryggorna i solen, några köper jordgubbar från ett stånd, karaktärer från Glada Hudik-teatern sitter på en bänk under ett uppträdande och en flicka med glasögon äter på en stor jordgubbe. Under bilden finns en text om "Glada Hudik-andan".
Ett bildkollage - flera ungdomar står och tittar ner på kameran och skrattar, en tjej sitter nere vid hamnen en fin kväll med spegelblankt vatten, två damer sitter på solbryggorna och solar och en tjej står på ett berg med fin utsikt.
Bild 10 i varumärkesplattformen Glada Hudik
Ett stor hjärtformad bild innehållande ett bildkollage med bland annat barn i olika situationer.

Du kan beställa varumärkesplattformen som trycksak via den här länken:

Symbol för Glada Hudik

Sammanställning av de olika symbolerna som finns för Varumärkesplattformen Glada Hudik

Symboler att ladda ner och använda

Vill du använda någon av symbolerna kan du ladda ner dem här:

Ladda ner symboler Glada Hudik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.