Glada Hudik - Varumärkesplattform
När vi talar om Glada Hudiks varumärke menar vi vad man känner när man tänker på Hudiksvall. Varumärket är ett verktyg för att utveckla och marknadsföra Glada Hudik samt stärka Hudiksvalls attraktions- och konkurrenskraft.
Ju mer välkänt och omtyckt varumärket är desto lättare är det att locka fler besökare, invånare och etableringar och nå vår vision. Alla som har en relation till Glada Hudik har en del i varumärket och vi kan alla vara med och utveckla det. Närmare tusen personer har hittills engagerat sig i varumärkesarbetet, folk i alla åldrar och med olika bakgrund.
Tycker du om Glada Hudik?
Bra, då kan du från och med nu titulera dig varumärkesutvecklare. Eller ambassadör för Glada Hudik om du hellre vill det. Alla vi som känner för Hudik kan vara med och utveckla varumärket. Du behöver inte kunna varumärkesplattformen utantill men tänk gärna på vad de olika delarna kan betyda för din egen del, på jobbet, i skolan eller på fritiden.
Att vara en god ambassadör för Glada Hudik behöver inte vara svårt. Ibland visar du ett par turister vägen till Hälsinglands Museum, andra gånger kan det räcka med att du säger ”hej” till någon du aldrig har sett tidigare. Varumärkesutveckling kan också handla om att tro på en vild idé, hitta nya samarbeten och utveckla Glada Hudiks tillgångar så att vi uppnår vår vision och blir Sveriges bästa kommun att leva och verka i.
Läs varumärkesplattformen
Varumärkesplattformen i text
Ingen äger varumärket. Alla kan påverka det.
När vi talar om Glada Hudiks varumärke menar vi vad man känner när man tänker på Hudiksvall. Varumärket är ett verktyg för att utveckla och marknadsföra Glada Hudik samt stärka Hudiksvalls attraktions- och konkurrenskraft. Ju mer välkänt och omtyckt varumärket är desto lättare är det att locka fler besökare, invånare och etableringar och nå vår vision. Alla som har en relation till Glada Hudik har en del i varumärket och vi kan alla vara med och utveckla det.
Närmare tusen personer har hittills engagerat sig i varumärkesarbetet, folk i alla åldrar och med olika bakgrund. Begreppet Glada Hudik har använts länge, minst 150 år. Många känner redan till Hudik, nu ska vi få dem att lära känna oss bättre och tillsammans kan vi skapa Sveriges bästa kommun att leva och verka i.
Vi vill bli bäst!
Vår vision Sveriges bästa kommun att leva och verka i - med 50 000 invånare i kommunen varav 25 000 i staden år 2050 hjälper oss att lyfta blicken och att sträva åt samma håll för att utveckla Glada Hudik.
För att uppnå vår vision måste vi bli bäst på att bli bättre. Vi ska vara öppna för varandras idéer och söka samarbeten över alla gränser. I Glada Hudik ska vi inte ha högt i tak. Vi ska inte ha något tak.
Övergripande mål
Vårt visionsarbete har tre övergripande mål, som beskriver den plats vi tillsammans skapar för boende, besökare, företag och varandra.
Glada Hudik ska kännetecknas av:
- Attraktiv och hållbar livsmiljö
- Samhällstjänster av högstakvalitet
- Blomstrande näringsliv
Starka tillgångar att utveckla
När vi frågar människor vad de förknippar Glada Hudik med återkommer två teman. Det ena är själva platsen Hudiksvall med närhet till vatten, en attraktiv småstad och en levande landsbygd. Det andra är den speciella Glada Hudik-anda som många menar finns här. Genom att utveckla dessa tillgångar bidrar vi till att uppfylla vår vision.
Platsen Hudiksvall
Vatten ligger de flesta människor varmt om hjärtat. I Hudiksvalls
kommun har vi det väl förspänt med både söt- och saltvatten. Skärgården med över hundra öar inbjuder till på bad, båtliv och fiske.
Kommunen rymmer en storslagen och varierande natur med blånande berg och stora skogar.
Kulturen har djupa rötter och gör sig påmind bland annat genom de stolta hälsingegårdarna.
Här finns både en levande landsbygd och en aktiv småstad som erbjuder restauranger, kaféer, shopping och uteliv för de flesta smaker. Och det är nära till allt med naturen runt knuten och havet mitt i stan.
Glada Hudik-andan
Vi har en viktig tillgång i Glada Hudik som faktiskt gör det möjligt att uppnå vår vision: Glada Hudik-andan! Det är ett förhållningssätt som kan sammanfattas med ett antal ord som beskriver oss hudikbor:
- Glädje. Gästfrihet. Okonstlad - vi gör oss inte till!
- Nytänkande - här finns många företag som har sin början
i mer eller mindre vilda idéer från entreprenörer och innovatörer från trakten. - Handlingskraft - här finns en kraft att faktiskt också genomföra
sina idéer. - Framtidstro - tro på att möjligheter till utveckling och ett
gott liv här i Hudiksvall. - Omtanke - Glada Hudik-teatern är ett gott exempel!
Tycker du om Glada Hudik?
Bra, då kan du från och med nu titulera dig varumärkesutvecklare. Eller ambassadör för Glada Hudik om du hellre vill det.
Alla vi som känner för Hudik kan vara med och utveckla varumärket. Du behöver inte kunna den här varumärkesplattformen utantill men tänk gärna på vad de olika delarna kan betyda för din egen del, på jobbet, i skolan eller på fritiden. Att vara en god ambassadör för Glada Hudik behöver inte vara svårt. Ibland visar du ett par turister vägen till Hälsinglands Museum, andra gånger kan det räcka med att du säger ”hej” till någon du aldrig har sett tidigare.
Varumärkesutveckling kan också handla om att tro på en vild idé, hitta nya samarbeten och utveckla Glada Hudiks tillgångar så att vi uppnår vår vision och blir Sveriges bästa kommun att leva och verka i.
Varumärkesplattformen i form av bilder
Här finns varumärkesplattformen i form av bilder.
Beställ varumärkesplattformen som trycksak
Du kan beställa varumärkesplattformen som trycksak via den här länken:
Symbol för Glada Hudik
Vill du använda någon av symbolerna kan du ladda ner dem här:
Ladda ner symboler Glada Hudik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.