Idag firar vi Offentliga måltidens dag

En matsal. I rummet står stolar och bord.

Vi har fantastiska offentliga måltider i vårt land och likaså i Hudiksvalls kommun. Visste du att vi i Sverige serverar ca 3 miljoner måltider varje dag. I vår kommun serverar kostenheten ca 8750 måltider per dag till våra äldre, barn och unga, totalt 2 miljoner portioner per år. Vi lagar mat åt 12 äldreboenden, 18 skolor och 27 förskolor. Hur fantastiskt är inte det?

- Vi har ett fantastiskt gäng av kockar och måltidspersonal som alla strävar efter att servera god, nyttig och vällagad mat till våra förskolor, skolor och äldreomsorg. Detta är en dag då vi vill uppmärksamma det lite extra, säger Åsa Wigg på Kostenheten.

Offentliga måltidens dag är instiftat av Måltidsakademien i syfte att lyfta offentliga måltidsverksamheter i hela landet och det viktiga och fantastiska arbete som görs dagligen i dessa verksamheter.

Vad gör vi för att uppmärksamma Offentliga måltidens dag?

Åsa Wigg, enhetschef på Kostenheten berättar att det har planerats en rad olika aktiviteter för att uppmärksamma Offentliga måltidens dag.

- Vi vill verkligen synliggöra hur viktiga de offentliga måltiderna är och vilket fantastiskt arbete som görs varje dag när det serveras mat till våra barn och äldre. För att fira har vi därför planerat in några aktiviteter under dagen, säger Åsa Wigg.

Några av aktiviteterna som äger rum idag:

• Vi bjuder in skolpolitiker till studiebesök och dialog i skolkök och informerar om menyplanering för skola och förskola.
  • Maten i skola och förskola går i dag i skördetidens tecken.
  • Alla skolelever får en överraskning genom de pengar som kommit in genom klimatlådor.
  • I restaurangen på nya äldreboendet på Håsta blir det kafferep.
  • Bordsryttare med information och samtalsämnen samt pysselmaterial till förskola och fritids.
  • Vi har ett måltidsquiz. Det hittar du här: Måltisquiz

Se filmen 3 miljoner måltider

Med filmen 3 miljoner måltider vill MATtanken lyfta fram Sveriges offentliga måltider, det vill säga måltiderna inom förskola, vård och omsorg. MATtanken är en projektfinansierad verksamhet som genom nätverkande, kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte bidrar till hållbara offentliga måltider.

3 miljoner måltider - som gör skillnad (play.mediaflowpro.com) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du läsa mer?