Kock & måltidspersonal

Import

Våra matgäster är stammisar, men de har inte valt det själva. Därför är kanske jobbet som kock och måltidspersonal hos oss i Hudiksvalls kommun ett större och viktigare uppdrag än många andra kockjobb. Vi serverar i snitt 8 000 matgäster en vanlig veckodag i våra förskolor, skolor och äldre.

Minns du när du själv gick i skolan och det var dags för lunch? Många har minnen från just skolköket, favoriträtterna och de där luncherna när man… Gärna hoppade över maten. Vår ambition är att maten vi serverar ska vara något man ser fram emot under dagen, oavsett vilken ålder det är på våra matgäster.

Bekväma arbetstider

Den stora skillnaden att jobba som kock och måltidspersonal i just en kommun är att det är bekväma arbetstider. Älskar du att stå i köket och laga mat, men tycker inte att det är lika roligt att jobba sena kvällar och helger? Då är det hos oss du ska jobba. Hos oss är arbetstiderna oftast vardagar, klockan 7-16.

Dina möjligheter

Att jobba som kock eller måltidspersonal hos oss är variationsrikt och det finns flera möjligheter utifrån vad du är intresserad av. Vill du exempelvis jobba som kock med helhetsansvar på en förskola eller jobbar du hellre i ett team på en skola eller i ett äldreomsorgskök? Vi har kök som serverar alltifrån 40 till 1400 matgäster varje dag. Har du några års erfarenhet som kock så finns det möjlighet att avancera till köksansvarig.

Bra matvanor – hela livet

Som kock och måltidspersonal hos oss är du med och bidrar till att skapa bra matvanor för barn och elever – för hela livet. För våra äldre är vi med och bidrar till att de får i sig dagsbehovet av energi och näringsämnen, men även att de känner välmående och trivsel.

Särskilt måltidskoncept

I Hudiksvalls kommun driver vi något som vi kallar Måltidkonceptet. Idag finns det på 11 av våra 13 äldreboenden och målet är att det ska implementeras på alla boenden eftersom resultatet har blivit så bra.

Måltidskonceptet går ut på att vi serverar flera små rätter spritt över dygnet. Det kan vara exempelvis förfrukost, nattmål, aptitretare och desserter, utöver de tre huvudmålen frukost, lunch och middag.

Läs mer om Måltidskonceptet

Jobbar för miljön

Hos oss är du med och bidrar till en bättre miljö och hållbar värld. Vi jobbar aktivt med att:

• öka andelen ekologiska livsmedel och klimatsmarta maträtter på matsedeln
  • välja grönsaker, rotsaker och frukt utifrån säsong och pris
  • matavfallssortera i våra kök

Förmåner

Läs vilka fler förmåner det finns som medarbetare hos oss.

Förmåner

Recept

Vi får frågor om recepten på det vi serverar och det tycker vi är kul! Därför har vi samlat några av de mest populära recepten här:

Recept till mat i förskola och skola