Konsumentvägledning
Hudiksvalls kommun tillhandhåller ingen konsumentvägledning, men nedan finner du kontaktuppgifter till Hallå konsument.
Vad bör jag tänka på innan jag köper något?
Det är klokt om du skaffar dig information och läser det finstilta innan du köper något eller ingår ett avtal.
Behöver jag ha en tilläggsförsäkring när jag köper en vara?
När du köper till exempel en TV eller en dator händer det att försäljaren erbjuder dig en extra försäkring för produkten. Fundera en extra gång om du behöver tilläggsförsäkringen.
Börja med att se efter vilket skydd du har via din hemförsäkring. Om du överväger att köpa en specialförsäkring eller tilläggsförsäkring ger Konsumenternas försäkringsbyrå mer råd och information på sin hemsida.
konsumenternas.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad gör jag om jag inte är nöjd med den vara eller tjänst jag har köpt?
Börja med att klaga hos den du har köpt varan eller tjänsten av. Om ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden:
Allmänna reklamationsnämnden (arn.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tycker du att det är svårt att klaga?
Konsumentverkets klagoguide har bra tips!
Klagoguide (hallakonsument.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hallå konsument kan ge dig vägledning
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Hallå konsument ger också allmän information om vilka regler som kan gälla vid transaktioner inom delningsekonomi och vid andra avtal mellan privatpersoner om köp av varor eller tjänster.
hallakonsument.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hallå konsument - Konsumentvägledning på andra språk
På Konsumentverkets webbplats Hallå konsument kan du ta del av konsumentvägledning på andra språk:
Other languages (hallakonsument.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.