Konsumentvägledning

Hudiksvalls kommun tillhandhåller ingen konsumentvägledning, men nedan finner du kontaktuppgifter till Hallå konsument.

Vad bör jag tänka på innan jag köper något?

Det är klokt om du skaffar dig information och läser det finstilta innan du köper något eller ingår ett avtal.

Behöver jag ha en tilläggsförsäkring när jag köper en vara?

När du köper till exempel en TV eller en dator händer det att försäljaren erbjuder dig en extra försäkring för produkten. Fundera en extra gång om du behöver tilläggsförsäkringen.

Börja med att se efter vilket skydd du har via din hemförsäkring. Om du överväger att köpa en specialförsäkring eller tilläggsförsäkring ger Konsumenternas försäkringsbyrå mer råd och information på sin hemsida.

konsumenternas.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med den vara eller tjänst jag har köpt?

Börja med att klaga hos den du har köpt varan eller tjänsten av. Om ni inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden:

Allmänna reklamationsnämnden (arn.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vägledning för konsumenter

Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Du kan även få information om dina rättigheter som konsument – inför, under och efter ett köp.

Konsument, konsumentverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hallå konsument - Konsumentvägledning på andra språk

På Konsumentverkets webbplats Hallå konsument kan du ta del av konsumentvägledning på andra språk:

Other languages (hallakonsument.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.