Abonnemang för sophämtning
Alla fastigheter i Sverige som har hushållsavfall måste ha ett avfallsabonnemang. På den här sidan hittar du bland annat information om de olika abonnemangen, vad abonnemangen kostar, hur du betalar samt hur du hanterar abonnemanget när du ska sälja eller köpa ett hus.
Det finns två abonnemang för sophämtning att välja på.
I vår e-tjänst för sophantering kan du kontrollera vilka abonnemang du har och vad det kostar. När du har loggat in i e-tjänsten med ditt bank-id så klickar du på länken "Mina abonnemang".
Abonnemanget är kopplat till fastigheten. Det här innebär att om du har tagit över en fastighet som har sophämtning sedan innan, så behöver du inte ansöka om sophämtning. Det är säljaren som ansvarar över att meddela kommunen om ägarbytet. I och med det så flyttas också avfallsabonnemanget över på dig.
Frågor och svar om abonnemang
Vilka abonnemang finns det?
Det finns två abonnemang för sophämtning att välja på.
Abonnemang matavfall
Du har två kärl. En brun tunna för papperspåsar med matavfall och en grön tunna för soppåsar med restavfall.
Du får en påshållare som du ska skruva upp på insidan av dörren till bänksskåpet under diskhon. Papperspåsar ingår i abonnemanget. Gå ut med påsen minst var tredje dag. Gärna oftare!
Sopbilen har ett inkast där den tömmer soptunnor. Men inne i bilen finns två fack. Ett för matavfall och ett annat för restavfall (soppåsar).
Abonnemang hemkompost
Du komposterar allt ditt matavfall i en egen kompost, året runt. Du köper en skadedjurssäker behållare för komposteringen. Att kompostera kräver arbete, strömaterial och ytor att sprida den färdiga komposten på.
Anmäl till Norrhälsinge Miljökontor att du ska kompostera matavfall.
Du behåller din gröna soptunna för ditt restavfall. Du lägger inget matavfall i den.
Måste jag ha ett abonnemang?
Enligt miljölagstiftningen ska det finnas ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall på varje fastighet i vårt land. Kommunerna är skyldiga att ta hand om det avfall som innefattas av det kommunala ansvaret. Hur ett avfallsabonnemang ser ut varierar mellan kommuner.
Taxan har en grundavgift och en rörlig avgift. Grundavgiften bekostar exempelvis återvinningscentraler, administration, insamling av farligt avfall och grovavfallshämtning. Den rörliga delen bekostar hämtning, transport och behandling av mat- och restavfallet (soppåsarna).
Ta del av taxor och prisexempel för kommunalt avfall:
Vad kostar mitt abonnemang?
I vår e-tjänst för sophantering kan du kontrollera vilka abonnemang du har och vad det kostar. När du har loggat in i e-tjänsten med ditt bank-id så klickar du på länken "Mina abonnemang" för att se vilka abonnemang du har.
Ta del av taxor och prisexempel för kommunalt avfall:
Hur betalar jag för mitt abonnemang?
Som privatperson får du en faktura varannan månad. Du kan välja att få en e-faktura via banken, Kivra, pappersfaktura eller att betala via autogiro.
E-faktura anmäls via din banksidan. I Kivra kan du ställa in att du vill ta emot fakturor från Hudiksvalls kommun.
Så här skriver du ut en autogiroblankett
I e-tjänsten kan du också gå in och skriva ut autogiro-blanketten. Det gör du genom att logga in i e-tjänsten för sophantering och därefter klickar på länken "Hämta autogiroblankett". Observera att det bara är en blankett för utskrift, du kan alltså inte anmäla autogiro digitalt.
Blanketten skickar du sedan till vårt ekonomikontor:
- Hudiksvalls kommun
Ekonomikontoret
824 80 Hudiksvall
Du kan också mejla blanketten till:betalservice@hudiksvall.se
Se din fakturahistorik
Vill du ta del av tidigare fakturor? Då kan du logga in i vår e-tjänst för sophantering och klicka på länken "Se fakturahistorik".
Jag har nästan inga sopor i min gröna tunna, vad har jag för alternativ?
Om du sorterar ut alla förpackningar och matavfall så blir det oftast inte så mycket sopor i den gröna tunnan. Du kan då välja att tömma den var fjärde eller var åttonde vecka om du har ett året runt-abonnemang.
Har du ett abonnemang för fritidshus och sorterar ut ditt matavfall så kan du tömma den gröna tunnan var fjärde vecka. Vi tömmer alltid tunnan för matavfall varannan vecka.
Om du har ett fritidshus med abonnemang Hemkompost kan du välja att tömma den gröna tunnan var åttonde vecka.
Upp till tre grannar kan dela abonnemang. Då delar ni på både grön och brun tunna.
Jag har sålt min fastighet och vill säga upp abonnemanget, hur gör jag?
Abonnemanget är kopplat till fastigheten, så när en fastighet ska byta ägare är det säljarens ansvar att anmäla ägarbytet till kommunen.
Du som säljare lämnar uppgifter om vem som ska ta över din fastighet och ditt abonnemang för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp. Om du har uppehåll i sophämtningen eller delar kärl med granne avslutas det automatiskt vid ägarbytet. Du kan meddela nya ägarens kontaktuppgifter via länken nedan.
Om betalningsansvar
Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.
Jag har precis köpt hus, hur beställer jag ett abonnemang för sophämtning?
Abonnemanget för sophämtning är kopplat till fastigheten. Så när en fastighet ska byta ägare är det säljarens ansvar att anmäla ägarbytet till kommunen. Säljaren lämnar uppgifter om vem som ska ta över fastigheten och därmed även abonnemanget för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp.
Om betalningsansvar
Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.
Måste jag säga upp abonnemanget när jag säljer min fastighet?
Du som säljare lämnar uppgifter om vem som ska ta över din fastighet och ditt abonnemang för avfallshantering och eventuellt vatten och avlopp. Om du har uppehåll i sophämtningen eller delar kärl med granne avslutas det automatiskt vid ägarbytet. Du kan meddela nya ägarens kontaktuppgifter via länken nedan.
Du som säljare anmäler ägarbytet genom att fylla i ett formulär:
Om betalningsansvar
Den tidigare ägarens betalningsansvar upphör när avfallsavdelningen tagit emot en komplett anmälan om ägarbytet.
Det finns ingen sophämtning där jag bor, hur gör jag?
Om det inte finns något abonnemang kopplat till din fastighet så måste du kontakta kommunen för att upprätta ett nytt abonnemang.
Det gör du antingen genom att kontakta Servicecenter.
Du kan också mejla avfallsavdelningen.
Jag vill byta abonnemang, hur gör jag?
Kontakta avfallsavdelningen så hjälper vi dig.
Jag vill ha uppehåll i min sophämtning, hur gör jag?
Ibland kan ditt behov av avfallshantering avvika från grundabonnemangen. Här finns en e-tjänst att fylla i och skicka in när du till vill ha ett uppehåll i hämtningen en tid:
Under vilken period kan jag få sophämtning för fritidshus?
För fritidshus är säsongen för sophämtning från och med vecka 16 till vecka 41, beroende på om det är udda eller jämna veckor du har och vilken intervall i tömningen du har.
Men säsongen är vecka 16 - 41 för fritidshus.